Buick M18 Hellcat

När den sista civilbilen lämnade Buicks fabriker i februari 1942 blev det på intet sätt stiltje i fabrikerna. Nej man var redan på väg att börja tillverka militärt material och tillverkningen av flygplansmotorer var redan i full gång.

Nästa steg blev att börja tillverka stridsvagnar, närmare bestämt M18, mer känd som Hellcat.Bakom designen på Buick nya jätte stod Harley Earl, jodå han var kunnig på många sätt och hade även jobbat med kamouflagefärg. Earls team stod även för designen av Hellacat-logotypen.

Buick M18 vägde cirka 20 ton och hade en nyutvecklad torsionfjädring. Trots vikten var det en av de snabbaste stridsvagnarna och hade en toppfart på över 95 kilometer i timmen. Riktigt snabb med andra ord och andra stridsvagnar från samma tid kom sällan upp i halva den hastigheten. Motorn var en niocylindrig stjärnmotor på 450 hästar och hörde egentligen hemma på ett flygplan. På M18 kopplades den istället ihop med en trestegas Hydramaticlåda.

M18 Hellcat tillverkades från halvårsskiftet 1943 till oktober 1944, och 2 507 exemplar tillverkades.

Buick M18 Hellcat
Harley Earl och hans designteam stod bakom både stridsvagnens design och logotypen för Hellcat.
Buick M18 Hellcat
Ingen vanlig växelspak på en Hellcat, men i grund och botten är växellådan en vanlig Hydramatic.
Rulla till toppen