Motorsportveckan

De senaste dagarna har Karlskoga varit fyllt av aktiviteter, allt från gokartkörning i centrum, cruising på kvällarna till racertävlingar och veteranbilsrally.

-Alla evenemang drog mycket publik men det som överraskade mest var cruisingen. Stundtals var det så fullt i centrum att det knappt gick att få med fler fordon, säger Tony Ring som är en av initiativtagarna till Motorsportveckan, ett evenemang som kommer att genomföras nästa år igen.

-Absolut, vi har redan börjat planera för det.

Det evenemang som i särklass drog mest folk var Velodromloppet på Gelleråsen. Det var det 16:e året i rad som det återuppståndna Velodromloppet kördes med historiska racerbilar från hela Norden. Årets tävlingar lockade rekordstort antal deltagare med runt 200 ekipage, förstärkta av ett uppvisningslopp med ett 50-tal klassiska TT-motorcyklar.
Även publiken, som uppgick till mellan 4000 och 5000 betalande åskådare var glädjande nog fler än tidigare år. 
De historiska bilarna kördes i 10-talet olika heat med allt från 1930-talets förkrigsracers till formelbilar från slutet av 1980-talet. I Formel Ford tog Classic Motor bekante formelbilsspecialisten Micke Juhlin hand om pole position och en andraplats efter Viktor Ljungdahl i lördagens heat. I söndagens race blev ordningen den omvända ett en rafflande avslutning på loppet. Formel Vee såg gamle rallycross stjärnan Rolf ”Myggan” Nilsson som segrare i söndagens race, medan Olle Gren satte rutinerade Myggan på plats i lördagens heat.
Av de övriga klasserna var det kanske speciellt 1000cc Cupen, Standard- & GT bilar mellan 66-71 som stack ut lite extra med stora startfält. De sistnämnda så många att man var tvungen att dela heatet i två. Bland bilarna upp till 1300 kubik blev det finskt i toppen bägge dagarna då Sami Salo var omutlig med sin Ford Escort 1300GT. I heatet för de större bilarna var det inte heller någon fråga om vem som skulle högst upp på pallen. Bo Paulsson nyttjade prestandaövertaget i sin fina Ford GT40 på ett begåvat sätt, med en bil som annars kanske kommer bäst till sin rätt på banor som Spa och Le Mans.
i 1000cc Cupen tog snabbe växjöbon Lars Davidsson hand om lagerkransen bägge dagarna i sin vassa Morris Mini Cooper S.

 

Motorsportveckan
Inte bara bilar, utan även en hel del motorcyklar deltog i Motorsportveckan, och inte minst, var med på cruisingen. Foto: Leif Helge.
Motorsportveckan
Oftast är det amerikanska bilar som är med på cruisingen, men i Karlskoga var alla entusiastfordon välkomna. Foto: Leif Helge.
Motorsportveckan
Gösta Johansson hade nog Velodromloppets tuffaste racer, en Ford V8 1934 med ett förflutet som Stock Car på 1950-talet. Gösta har haft den goda smaken att bevara och renovera bilen till det utförande den hade då och är idag godkänd både för gatan och för racerbanan. Foto: Bo Lindman.
Rulla till toppen