Midnattssolsrallyt 2013: Jimmy Olsson segrade

Årets upplaga av Sveriges största rally för historiska bilar har bjudit på många dramatiska byten i ledningen. Under första etappen ledde till en början Erik ”Eken” Johansson, SMK Hedemora med sin Audi quattro. Efter några sträckor fick han dock bryta på grund av elfel och ledningen övertogs istället av Mats Karlsson, Säffle MC i en Volvo 240. Mats ledde resten av Etapp 1, men efter en tjuvstart på sista sträckan gick ledningen istället över till Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 240.

I början av Etapp 2 gick Mats Thorszelius, SMK Uppsala, även han Volvo 240, upp i ledningen direkt, men fick släppa den redan på andra sträckan då han fick motorproblem, och Jimmy var åter i ledningen. Segraren i KAK Midnattssolsrallyt 2010, Kenneth Bäcklund, Vara MK, avancerade med sin Ford Escort. På publiksträckan i Hagfors övertog han ledningen, men fick släppa tillbaka den till Jimmy på sista sträckan av Etapp 2.

Med endast 0,3 sekunders ledning var kampen om segern mellan Jimmy Olsson och Kenneth Bäcklund en öppen fråga när Etapp 3 startade. Det var tätt mellan de båda ända fram till etappens sista sträcka innan lunchuppehållet. På den finns ett lurigt vägbyte som Kenneth missade och förlorade värdefulla sekunder.

På de återstående fyra sträckorna fortsatte Jimmy att utöka sin ledning och vann till slut med 38,1 sekunder.

-Det var roligt att jaga Jimmy. Vi försökte rycka, men vid vägbytet försvann segerchansen, konstaterar Kenneth Bäcklund, som trots allt är nöjd med sin andraplacering.

-Jag körde inte fullt i början, men ökade för varje dag, och det var en taktik som höll. Conny Sundqvist, min kartläsare, gjorde ett jättejobb i högerstolen. Rallyt har varit riktigt hårt, ett av de tuffaste som jag har kört, men vi har haft kul hela tiden. Jag är oerhört glad över förstaplatsen, för det finns inte mycket som slår en seger i Midnattssolsrallyt, summerar Jimmy sin vinst.

I KAK Midnattssolsrallyt körs även klassen Regularity där det gäller att köra sträckorna på en förutbestämd idealtid. Där växlade ledningen nästan efter varje sträcka och när tävlingen var klar stod fjolårssegraren Thorbjörn Bye återigen överst på prispallen.

– Det var en fin tävling där både chauffören och kartläsaren får vara alerta men jag har Norges bästa kartläsare, Oddvar Moland, och så hade vi lite tur också, kommenterar Thorbjörn Bye sin vinst.

-Rallyt har varit långt, tufft och fantastiskt roligt, Jag vill även betona att kubbarna har gjort ett fantastiskt jobb på sträckorna. Allt har fungerat klanderfritt och vi har fått mycket beröm från de tävlande både vad det gäller underlaget på vägarna och organisationens arbete, säger tävlingsledaren Christina Lundqvist Viklund.

Resultat

Historic:

1 Jimmy Olsson, Storfors MK, Volvo 240, 2.06.46,0

2 Kenneth Bäcklund, Vara MK, Ford Escort, +38,1 s

3 Mats Karlsson, Säffle MC, Volvo 240 +1.07,3

4 Janne Westlund, MK Kopparberg, Volvo 240 +1.47,2

5 Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 +2.20,7

Regularity:

1 Thorbjörn Bye (N), KNA, BMW 2002, 1056 prickar

2 Bertil Trued, SMK Trollhättan, Saab 96 V4, 1143 p

3 Peter Fixell, Västerås MS, MGA, 1164 p

4 Pentti-Juhani Hintikka (FIN), AcdM, 1178 p

5 Kåge Schildt, MSCC, Austin Healey, 1297 p

Till bästa dam i respektive klass delas Ewy Rosqvist pokal ut. De går i år till Nina von Krusenstierna i Regularity och Annie Seel i Historic.

Fullständigt resultat

Midnattssolsrallyt 2013: Jimmy Olsson segrade
Ett av de hårdaste rallyn vi kört, kommenterade Conny Sundqvist och Jimmy Olsson, Storfors MK, som vann KAK Midnattssolsrallyt 2013 med en Volvo 240.
Rulla till toppen