AHK: italienskt tema

Det blev en skön kväll vid Årstavikens segelsällskap i måndags. Och riktigt mycket fordon. Eder utsände åkte på Piaggio Cosa 1989 och hade lyckats få med sig fem scootrar till; en Lambretta och fyra vespor varav den äldsta var Patrik Hammarstens 125:a från 1952.

Scootrarna var knappt parkerade innan Lasse Cyrus gled in i Lancia Aurelia 1955 (bilden ovan). Detta efter att han kört en Lancia Flavia coupé under Kulturresan i helgen.
Hur är du skapt, människa?

– Ha, ha. Det är bara bra, Aurelian har jag haft sedan 1988, tillhör fjärde serien av GT-modellen, eller B20. Då får man starkaste motorn men fortfarande lättaste karossen, förklarade Lasse.

Udda var, och är, den Fiat Panda 750 S som fått en slags cabriocoach av karossbyggarfirman Moretti. Snygg? Nä! Frän? Ja, absolut!

Ja, sedan ramlade det in fina Fiatar, Ferraris, Maserati, fler Lancior med mera. Plus sånt som inte var italienskt. Det som saknades var väl Ducati, Moto Guzzi och Laverda…
Kommande måndag är det Mässing & Nickel som gäller!

AHK: italienskt tema
Slitet, men vackert, vackert. I Lasse Cyrus Lancia Aurelia.
AHK: italienskt tema
Lancia Beta Montecarlo 1975, skrev vi om för några år sedan.
AHK: italienskt tema
Fem vespor och en Lambretta hyllade de italienska tvåhjulingarna.
AHK: italienskt tema
Inte mindre än två Aurelior var på plats. V6:a i ursnygg kaross!
AHK: italienskt tema
Lambretta, Fiat Topolino, Alfa Romeo Giulietta, Maserati Mexico – och Corvette!
AHK: italienskt tema
Eh, inte så italiensk. Retro på Lincoln-basis.
AHK: italienskt tema
Lancia Fulvia Zagato, eget utseende minst sagt.
AHK: italienskt tema
Fiat Panda 750 S – Pandarock! Specialare byggd av Moretti.
AHK: italienskt tema
Pandarock igen.
AHK: italienskt tema
Ferrari Testarossa.
AHK: italienskt tema
Två gånger Fiat Dino.
Rulla till toppen