Volvo: startar inte när den är varm

Fråga: Jag har en Volvo 740 1990, en Decennium bil nr 380/500. Motorn är en B230F. Jag har mätt upp tempgivaren och får drygt 4 Kohm när motorn är kall och runt 200 ohm med varm motor. Tempgivaren är av en modernare design då den har två runda stift. Efter vad jag förstår går det ena stiftet till mätartavlan och den andra till styrboxen. Nu till mitt problem: vid kall motor startar den hur bra som helst. Den går dock lite oroligt, inte mycket men den vandrar i varvtalet lite och emellanåt tappar den tomgången på 750 varv och kryper ned till 400-500 varv. Ibland kan den möta emot vid acceleration också (detta gör den dock inte alltid), men slår jag av motorn varm, så går den inte att starta överhuvudtaget, den tänder inte alls. Jag misstänker att det är tempgivaren som är kass men behöver råd från fler hjärnor.

Svar: Tempgivaren verkar vara boven i dramat då den visar dessa värden och bilen får de symptom som du beskriver. Enligt vad jag har fått fram ska resistansen ligga på runt 2Kohm vid 20 grader och ungefär 300 när motorn är varm (cirka 80 grader). Prova att byta ut den mot en som du vet fungerar. Det kan givetvis även vara fel andra saker som styrboxarna, eller på den andra tempgivaren, om jag minns rätt sitter den mellan trean och fyrans cylinder under insuget. Kontrollera gärna genom att koppla in en felkodsavläsare.

Lycka till

Robert Gustavsson

Fler tips? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan

Rulla till toppen