Kinnekulle Ring är toppen för publiken eftersom man från åskådarplats kan se stora delar av banan och sista helgen i augusti badade banan dessutom i sensommarsol. Det är inte bara bilarna som är historiska på Kinnekulle Ring utan banan har behållit sin layout precis som den såg ut då den anlades 1969. Ett bra råmaterial för ett svenskt Goodwood.
Mest historisk är nog trots allt 88-årige Erik Berger (bilden ovan) som redan för 53 år sedan tog en klasseger i Midnattssolsrallyt och som fortfarande är aktiv inom racingen med en Ford Escort. I klassen för nyare standardvagnar, tillverkade mellan 1972-1981 slutade han på en tredjeplats, bland annat efter sonen Anders Berger.
Trots fantastiska förutsättningar var startfälten för en gång skull glesa. Kanske ligger tävlingarna lite väl tätt på sensommaren. 1000cc Cupen höll som vanligt stilen med många deltagare och kanske beror det på den härliga anda som råder bland förarna av de minsta standardvagnarna. Peter Kumlin, flitig deltagare med sin Austin A35, dundrade på lördagen av banan på grund av ett brott på en axeltapp i framvagnen. Som tur var klarade sig både bilen och Peter utan större skador och på lördagseftermiddagen när Peter stod i depån och sanerade förgasare och insug från damm och grus från sandfållan berättade han att en av kompisarna i klassen redan var på väg på en tjugomilaresa för att hämta en ny axeltapp så att Peter skulle kunna vara igång igen i söndagen heat. Lika mycket kompisskap som tävling.
Håller det fantasiska vädret i sig några veckor till så får vi hoppas på större startfält då den historiska racingen har sin säsongsavslutning på Falkenbergs Motorbana 13-15 september.
Av Janne Andersson