Framtidsbilen 1956

General Motors producerade ett stort antal visioner om framtidsbilar under 1950-talet, bland annat Pontiac Clud de Mer som kom 1956. Den designades under ledning av Harley Earl och var kanske den mest utmärkande av dessa bilar. Tyvärr skrotades bilen redan 1958, eller rättare sagt det som såg ut som en bil, för det var en icke körbar modell som visades upp, ibland tillsammans med en modell i skala ¼ av konceptet.

Bilbyggaren Marty Martino, som specialiserat sig på konceptbilar, byggde därför upp en kopia av Club de Mer och använde en Pontiac 1959 som grund. Drivlinan, en 389 Strato Streak med Jetaway Hydra-Matic plockades även den från en Pontiac 1959 tillsammans med en mängd mekaniska delar. Resten av bilen fick Marty bygga själv. Bygget tog over tre år att slutföra och bilen såldes sedan av auktionsfirman Barret-Jackson 2009 för 110 000 dollar – men då fick också den nya ägaren en bil som han är inte bara är garanterat ensam om, utan även en del av GM:s designhistoria.

Bilder från Barret-Jackson

Framtidsbilen 1956
En enda fena, men designen känns igen på senare GM-bilar.
Framtidsbilen 1956
Inredningen är slående och enkel. Den som talade emot bilen var att den var så låg, endast 99 cm.
Framtidsbilen 1956
Så här såg originalet ut av Pontiac Club de Mer 1956.
Rulla till toppen