Napier till Brighton

Alla tre har på olika sätt kopplingar till Gordon Bennetts tävlingar som hölls I början av 1900-talet, och alla tre har vid olika tillfällen körts i London-Brighton, men i år blir det första gången som alla tre kör samtidigt.

Napiern från 1904 har en 11,1 litersmotor på 100 hästkrafter, medan 1903:an endast har en cylindervolym på 7,7 liter. Bilen från 1902 har bara 6,5 liters cylindervolym och ger 20 hästar, men är ändå den mest framgångsrika i trion. Napierna vann tävlingen mellan Paris och Innsbruck 1902 och blev därmed den första brittiska bil som vann en internationell tävling. Efter att ha tävlats i Europa och USA blev den nedplockad på 1920-talet och plockades inte ihop och renoverades förrän på 1990-talet. Napier var för övrigt det första bilmärke som tävlade i den kulör som vi idag känner som British Racing Green.

London to Brighton Veteran Car Run, som är det offentliga namnet på tävlingen körs i år den 3 november.

Napier till Brighton
Förarna Stocks, Jarrott och Edge med Napier Gordon Bennett 1903. Tävlingen kördes på Irland och denna trio är enligt uppgift de första som tävlade med bilar lackerade i British Racing Green
Rulla till toppen