Fangios IKA Torino

I Europa är IKA, Industrias Kaiser Argentina, ett nästan helt okänt märke och än mindre känt är att den femfaldige världsmästaren Juan Manuel Fangio var delaktig i skapandet av modellen Torino, och lär ha haft stort inflytande på designen som hans vän Battista ”Pinin” Farina svarade för.

Medan Torino tillverkades mellan åren 1966 och 1982 byggdes modellen 380S byggde endast mellan åren 1968 och 1970 i 1 558 exemplar. Fangio fick detta exemplar i gåva av IKA 1970 som tack för sin delaktighet i skapandet.

IKA Torino togs fram med utgångspunkt från Rambler Americans bottenplatta från 1964. Karossen designades om kraftigt och den raka treliterssexan (förstorad till 3,8 liter i 380S) hämtades från Jeep Gladiator. På den har kamaxeln endast sex nockar som via ett avancerat vipparmarrangemang sköter de tolv ventilerna.

Torino är också en av få Sydamerikanska bilmodeller som gjort bra ifrån sig på Europeiska racerbanor. Bäst gick det på Nürburgrings 84-timmarstävling 1969 då en Torino körde flest varv av alla. Tidstillägg för diverse förseelser gjorde dock att den endast slutade fyra totalt.

Vill du gnugga samma säten som Fangio finns möjligheten redan i helgen. Den 15-16 november kommer den att auktioneras ut av Silverstone Auctions i England.

Fangios IKA Torino
Sedan Fangio valdes till hederspresident på livstid 1987 för Mercedes-Benz Argentina valde han att inte visa sig bakom ratten på sin IKA Torino.
Fangios IKA Torino
Ett flertal dokument igår i köpet, exempelvis ägarbevis, instruktionsbok och Fangios medlemskort i Automovil Club samt hans Fangios internationella körkort.
Rulla till toppen