Opels första 16-ventilare 100 år

Opel hade utvecklat en ny generation tävlingsbilar till 1913 års säsong och de debuterade i Frankrikes Grand Prix. Tre exemplar byggdes och under huven gömde sig en 110 hästar stark 4,5-lites fyrcylindrig motor. Den höga effekten hade man fått fram genom att använda en enkel överliggande kamaxel och fyra ventiler per cylinder. Det gjorde att racern var god för 170 kilometer i timmen.

Opels första 16-ventilare 100 år
Överliggande kamaxel och 16 ventiler – toppmodernt i Opel 1913.
Opels första 16-ventilare 100 år
Det gröna monstret – 1914 års snabbaste Opel.

Året därpå utvecklade Opel tekniken ytterligare och använde den i sin racer Das Grüne Monster – det gröna monstret. Under huven hade motorn växt till imponerande 12,3 liter och 260 hästar. Bilen hade en toppfart på 228 kilometer i timmen och bilen vann flera segrar på dåtidens hastighetstävlingar på stränderna på danska Fanø.

Opels första 16-ventilare 100 år
Rallyracern Opel Ascona 400 i gatversion.

Därefter lät Opel fyrventilstekniken vila till 1970-talet då den fanns i vissa av Opels fabriksbilar i rally. För vanliga köpare dröjde det till 1979 innan man kunde köpa en fyrventilsOpel och då i gatversionen av deras rallyracer Ascona 400. Under huven på dessa fanns en 2,4-litersmaskin på 140 hästar som gjorde att den kunde accelerera från 0-100 på 7,6 sekunder. Men det stora genombrottet för Opels fyrventilsmotorer kom först 1988 då de släppte sin Kadett GSi 16v.

Scroll to Top