Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!

Inte bara fartvind präglade 2014 års Valborundan, det blåste friskt längst den cirka 11 mil långa sträckan. Fast solen värmde så pass att det doftade varm skog längs rallysträckan! Som sträckte sig från starten i Rörberg över Årsunda, Kungsgården, Järbo, Medskogssjön, Högbo, Valbo och tillbaka till Rörberg.

Classic Motors utsända; Jim Lundberg och Thomas Sjölund, deltog utom tävlan. Eller rättare sagt, vi hade inte anmält oss i tid! 150 stycken var smartare…

Nå, det var hursomhelst trevligt att köra runt i ett försommarfagert Gästrikland. Jim på sin trogna Maraton 1950 och Thomas på Vespa GS 160 från 1963.

Startfältet var brett, från 98:or till högdjur som Velocette och Vincent. Givetvis en hel del Husqvarna, Rex, Monark, Apollo med flera. Arrangör var MCHK Gävleborg.

Text: Thomas Sjölund

Foto: Thomas Sjölund & JIm Lundberg

Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Starten vid Gävle motorstadion har gått och här kommer Leif Dahlberg från Hofors på sin Matchless G80S från 1953.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Hans Eriksson från Valbo rullar ut med sin Harley-Davidson från 1955
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Sonja Lund rullar ut på banan med sin BMW R25 tätt följd av Gunnar Lund på Husqvarna.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Stig Johansson från Kilafors lämnar Stadion på sin BSA M20 från 1943.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Björn Weissman från Falun på sin Harley-Davidson 1200 från 1929 åker ut från stadion.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Valborundans äldsta motorcykel? Michael Mattsson från Sandviken körde en Husqvarna från 1926 med sidovagn.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Inget rally utan Silverpil! Bill Bergkvist, Kilafors.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Monark Albin 500 cc från 1942, Kjell Grönvall körde. För oss obekant dam bakom.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
”Blåkvarna” 1953, Gunnar Lund, Skutskär.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Håkan Berglund, Valbo, Triumph T110 1958 med Sten-Olov Hansson.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Gunnar Andersson från Norrsundet på BSA B33 från 1954.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Storsjön passerades, här Kjell Andersson på BMW R75/7 1977.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Nummer 98 från Borlänge gjorde ingen groda efter vägen, Peter Karlsson på Velocette Venom 1958.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Peter Andersson från Gävle körde NV 1951.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Gerle Ekelund, Gävle, körde Lambretta LD 150 av årsmodell 1957.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Tre Gringos. Från vänster: Classic Motors Thomas Sjölund, Anders Lagerqvist och Ola Gustafsson – alla på Vespor.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Ännu en trio: Monark Blue Arrow.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Classic Motors Jim ”mekarhörnan” Lundberg körde på Maraton från 1950 med JB 128-kubiksmotor.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Nej, det är ingen olycka som inträffat – det är Thomas Sjölund som traditionsenligt fyller på luft i ett vespahjul på en bensinmack.
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Sven Karlsson från Kilafors på en Norton ES2 från 1928. Kolla ljuddämparen!
Valborundan 2014: Sol, vind, men inget vatten!
Göran Nordqvist från Bergsjö körde Valborundan på en Monark M500 från 1952.
Rulla till toppen