NV rallyt 2014: Bildextra

Alla fordonen, 75 motorcyklar och 75 mopeder, samlades vid Grindstugan i Uppsala för att inleda årets upplaga av NV-rallyt som hålls av Nymans Vänner. Efter förarmötet vid 9-tiden släpptes ekipagen ut på vägarna. Färden gick förbi Ulltuna och vidare mot Sunnersta och sedan  Odensala för att vända av norrut igen mot Risberga. Undertecknad kunde se ett (1) moln på himlen, men desto fler på marken då majoriteten av fordonen var tvåtaktare. Rallyts äldsta ekipage var en Harley-Davidson med sidovagn från 1919.

NV rallyt 2014: Bildextra
NV rallyt 2014: Bildextra
”Voff”. Startar den inte? Har du tankat på Skäll?
NV rallyt 2014: Bildextra
Per-Olov Håkansson från Hässelby kom med sin fina Puch MS 50 V från 1961.
NV rallyt 2014: Bildextra
Givakt! Björn Horsell från Uppsala ställde upp på en militärgrön (original!) Saxoped från 1960.
NV rallyt 2014: Bildextra
Mopeder redo för start.
NV rallyt 2014: Bildextra
Starten har gått och alla tvåhjulingarna åker ut från Grindstugan. En ettrig Monark skrämmer slag på en hare (inringad) som tar till flykten.
NV rallyt 2014: Bildextra
”Har-e ni inga ljuddämpare på de där?” ”Jag Kanin-te få lugn och ro!”
NV rallyt 2014: Bildextra
Thomas Steiner på en ovanlig Rondo (vänster) med 120 cc Husqvarnamotor jagar Kenneth Nilsson på en NV 11 DL.
NV rallyt 2014: Bildextra
På väg över korsningen mot Ulltuna.
NV rallyt 2014: Bildextra
Flottsundsbron är fortfarande öppen!
NV rallyt 2014: Bildextra
Madeleine Björnstjerna på NV 20 från 1951 tätt följd av Bertil Andersson på en NV Jet Crosser från 1956.
NV rallyt 2014: Bildextra
Gert Asplund från Nymans Vänner susar förbi på en NV 12 från 1952.
NV rallyt 2014: Bildextra
Hans Eriksson åker på en NV JB från 1950 – två växlar och motvind är en utmaning!
NV rallyt 2014: Bildextra
Ett av stoppen – här vid Vassunda kyrka.
NV rallyt 2014: Bildextra
NV rallyt 2014: Bildextra
Morgondagens knutte? Motorcykeln är i alla fall bra.
NV rallyt 2014: Bildextra
Två förgasare är fler än en! Dessutom har denna Puch två kolvar – dubbelkolvsmotorn.
NV rallyt 2014: Bildextra
Hur ofta ser man en Rondo ute på vägarna?
NV rallyt 2014: Bildextra
Fördelen med lite långsammare 98-kubikare är att man slipper tunnelseende – eller gör man det?
NV rallyt 2014: Bildextra
Även fyrtaktare var med på rallyt – här jagade av en tvåtaktare. Jan Sveidqvist från Uppsala tar täten med sin BSA Golden Flash från 1961.
NV rallyt 2014: Bildextra
Många hästkrafter längs med banan!
NV rallyt 2014: Bildextra
Full fart på Odensalavägen.
NV rallyt 2014: Bildextra
Rolf Holmqvist fräser fram på en NV 36 från 1952
NV rallyt 2014: Bildextra
Ännu en NV 36 – denna med Conny Lycktman i sadeln.
NV rallyt 2014: Bildextra
Härligt patinerad Monark från 1949 med 125-kubiks BSA-motor kördes av Rune Landberg från Bälinge.
NV rallyt 2014: Bildextra
BSA-motorn på 125 kubik – känd som den ”spegelvända” DKW-motorn.
NV rallyt 2014: Bildextra
Veteraner på rad!
Rulla till toppen