Sollerö-rallyt 2014

Starten gick som vanligt på Hembygdsgården i gammal vikinga-bygd. Sedan fick de cirka 40 deltagarna själva välja i vilken ordning de sex bemannade kontrollerna skulle besökas. Tre på själva ön och tre på fastlandet kring Gesunda-berget. Uppehåll avlöstes av duggregn, skurar och så sol! Självklart gnolades det på ”Visa från Utanmyra” i mer än en bil när den legendariska byn passerades. Tuffast för oss utbölingar var att para ihop stadsvapen med rätt stad/samhälle i Dalarna.
Tvåhjulingarna lyste med sin frånvaro, till och med eder chefredaktör rullade runt på fyra hjul i sin nyväckta BMW 2000 CS, 1968. Äldst var Anders Tysk, ja, hans bil alltså – Bentley 4,5-litre från 1928.
- Ibland blir den kallad 3,5-litre, men det är väl ingen Rolls-Royce heller, sa Anders med glimten i ögat.
Ganska långt ifrån kommen var Gunnar Jansson från jämtländska Nälden i Citroën B11 Sport 1953.
Lyckades bäst gjorde debutanten Christer Karlsson, Grycksbo, med bisittare Stig Lindström, i Volvo PV som stod som slutsegrare. Men vad säger vi om att Christer sålt sin Svalan Scooter?

Sollerö-rallyt 2014
Fullsatt i ”slipsknuten”! Austin A35 1959 körd av Kenneth Henriksson.
Sollerö-rallyt 2014
Utsikt från en BMW, Gesundaberget.
Sollerö-rallyt 2014
Ända från Nälden, Åke Jansson, Citroën B11.
Sollerö-rallyt 2014
Sollerö-rallyt 2014
Anita och Torbjörn Jönsegård i Edsel 1958.
Sollerö-rallyt 2014
Vid starten; Marcus Bogg, Jaguar XK150, 1958.
Sollerö-rallyt 2014
Vid Siljans strand; Rune Hinders Chevrolet 1928 flankeras av BMW 2000 CS och Volvo Valp.
Sollerö-rallyt 2014
Kontroll vid Ryssa.
Sollerö-rallyt 2014
Bentley 4,5-litre – inget annat!
Sollerö-rallyt 2014
Deltog utom tävlan, d v s hälsade på oss vid starten.
Sollerö-rallyt 2014
Vet inte om de hade roligast men de var i alla fall flest; Volvo brandbil 1932.
Sollerö-rallyt 2014
Mikael Flintha, Sollerön, körde Taunus TS 1965.
Rulla till toppen