50 år sedan Volvo vann Safarirallyt

Volvo öppnade sin tävlingsavdelning 1959 och första stora vinsten kom året därpå då Volvo-Gunnar Andersson vann Gran Premio de Argentina med en PV 544. Året därpå blev Volvo-Gunnar chef för avdelning samtidigt som han fortsatte med sitt tävlande tillsammans med lagkamrater som Carl-Magnus Skogh, Tom Trana och Ewy Rosqvist.

Inför 1964 års Safarirally satsade Volvo stort och skickade ner fyra vita PV 544:or utrustade med B18-motorer trimmade till 130 hästar, förstärkt hjulupphängning, dubbla bensintankar och annat som kunde underlätta i den hårda tävlingen.

Ett antal förseningar gjorde dock att ingen i Volvolaget hade tid att träna på plats och därför gick det ganska dåligt för dem. Ja, det varinte bara Vovloförarna som hade otur för av de 94 startande bilarna var det bara 21 som kom i mål. Den allra sista bilen i mål var en Mercury Comet som kördes av den inhemska föraren Joginder Singh.

Av Volvoteamets bilar var det bara Carl-Magnus Skogh som tog sig ända till målet, men han hade tyvärr överskridit respittiden och räknades därför som bruten i resultatlistan.

Joginder Singh tyckte att Volvo PV 544 verkade vara en bättre rallybil än en Mercury Comet och lånade därför ett exemplar av Volvoimportören, med det passande namnet Amazon Motors, som han testade i några mindre rally under 1964. Testerna föll väl ut och Joginder slöt ett avtal om ett hyrköp av Tom Tranas tävlingsbil som lämnats kvar hos importören. Den var visserligen skadad och hade körts omkring 4 200 tävlingsmil under 1963 och 1964 års säsonger men det skrämde inte Joginder.

Inte heller skrämde det honom att det var det 13:e Safarirallyt i ordningen samt att de hade fått startnummer 1, ett nummer som i Safarisammanhang dittills var detsamma som att be om otur.

Första sträckan av Safarirallyt 1965 var torr, vilket gjorde att Joginder och hans bror, och tillika kartläsare Jaswant, slapp tugga någon annans damm. De gick upp i ledningen och behöll den ända till målgången fem dagar senare. De kom 1 timme och 40 minuter före tvåan – den största segermarginalen ditintills i Safarirallyt. Joginder blev efter det känd som ”Den flygande Sikhen”.

Segern blev en världsnyhet och Amazon Motors bröt hyrköpskontraktet och skänkte bi8len till Joginder. Bilen finns fortfarande i familjens ägo, även om Joginder själv gick bort 2013, 81 år gammal.

50 år sedan Volvo vann Safarirallyt
Rulla till toppen