Volvo 140 50 år

Redan 1960 hade Volvos ledning, med Gunnar Engellau i spetsen, fattat beslutet om att projekt P660 bli verklighet. Bilen skulle bli större än Amazon, men hamna i samma vikt- och prisklass. Bilen skulle dessutom uppfylla de kommande säkerhetskraven och vara rymlig nog för att fem personer skulle kunna fördas bekvämt i bilen. Dessutom skulle den ha samma hjulbas som Amazon och PV. Jan Wilsgaard svarade för designen och på säkerhetssidan hittades bland annat skivbromsar runt om och tvåkrets bromssystem där båda kretsarna omfattade två fram- och ett bakhjul, förstärkt kaross kring passagerarutrymmet och kollapsbar rattstång.

Den nya modellen presenterades på Lorensberg i Göteborg den 17 augusti 1966 inför nästan 400 journalister. Samma dag presenterades modellen även i Oslo, Köpenhamn och i Helsingfors.

Modellnamnet 144 uttyddes att ”1” var modellserien, den första siffran ”4” vare antalet cylindrar och den andra siffran ”4” var antalet dörrar, och det fanns en tanke bakom detta. 1967 kom tvådörrarsversionen som döptes till 142, 1968 kom kombin 145 och 1969 den lite lyxigare 164.

Produktionen av 140-serien upphörde sommaren 1974 efter 1 251 371 tillverkade exemplar.

Volvo 140 50 år
Föga anade Svante Simnosson och Gunnar Engellau att detta skulle bli Volvos första miljonsäljande modell. Serieproduktionen startade den 19 augusti, två dagar efter premiärvisningen.
Volvo 140 50 år
Rymlig nog för att fem personer skulle sitta bekvämt, det var ett av målen när modellen utvecklades.
Volvo 140 50 år
Hur stark var karossen? Bilden får tala för sig själv.
Volvo 140 50 år
Volvo 142 presenterades 1967.
Rulla till toppen