Läsartipset: Randa mopedfälgen själv

Hej Jim! Skriver här om ett tips som jag tror att en del mopedlackerare kan vara intresserade av. Kanske många redan känner till nedanstående, men jag har inte själv stött på det i spalterna.

Jag har under flera års mopedrenoveringar upptäckt hur svårt det är att få till snygga randningar på skärmar och kåpor mm. Tejpat har jag gjort och svurit och gjort om och det har i bästa fall blivit ganska hyfsat men sällan riktigt bra. För ett tag sedan experimenterade jag med diverse penselkonstruktioner med små plåtbitar som skulle begränsa linjens kanter och andra konstiga grejor med trissa osv. Inget gick särskilt bra. Kom att tänka på de gamla tuschritpennorna, en kort rörspets med en nål i mitten. Det hade jag inga, men jag hade injektionssprutor, tänkta att användas som små smörjsprutor.

Jag gjorde ren en, tog bort kolven och fyllde i lite färg. Det gick alldeles utmärkt efter lite modifiering av sprutan och spädning av färgen. Då var det aktuellt med randning av två Novolette- fälgar. Provisoriskt ”ekrade” med en träeker och centrum för en axel. Jag satte upp ett plattjärn med hål för axeln stadigt i ett skruvstycke och ordnade med en f.d. grillspettmotor så att hjulet kunde rotera med ca ett halvt varv per minut, = ca 5 cm/sek., drivet av ett snöre runt fälgen via en liten remskiva på motorn.

Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Den modifierade sprutan.
Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Diverse anhåll och liknande till randningen.

Sen var det bara att sitta där och hålla sprutan blickstilla i två minuter. Det går fint om man ordnar ett litet anhåll på sprutan, som man håller tryckt mot fälgkanten. Dock måste man börja på en tejpremsa som en medhjälpare försiktigt avlägsnar innan varvet fullbordats. Detta för att det alltid blir en ”plump” i början innan färgflödet stabiliserats.

Nu senare har jag utvecklat det hela lite då det blev aktuellt att randa min Ducati. Den har rätt mycket randningar på olika ställen och för att få det så bra som möjligt gjorde jag en del mer eller mindre komplicerade hjälpmedel i form av mallar och ritapparater. Allt för att minimera darriga linjer från lika darriga händer. Den gamla grillmotorn fick jobba i stället.

Detta måste sägas direkt: Man behöver inte vara tokig för att lägga ner så mycket jobb på förberedelser bara för att randa en moped, men det underlättar. Åtminstone underlättar det randningsmomentet väsentligt och resultatet blev inte alls tokigt!

Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Man kan randa i cirklar.
Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Sprutan har ett anhåll som ligger mot en list.

Jag använder vattenbaserad linjefärg typ akrylat konstnärsfärg på 2K topplack och dito klarlack överst. Då går det att tvätta bort en misslyckad linje om man gör det omedelbart ( acrylatfärgen torkar fast väldigt fort) och har man riggat till lämpliga linjaler etc. att randa efter så är det bara att dra en ny linje. Inget svärande över taggiga tejplinjer där man får göra om hela jobbet om man hinner innan färgen torkat fast.

Min Ducati har jag randat helt och hållet med sprutmetoden. Metoden lämpar sig ju inte för allt, det är nog svårt på fri hand på t.ex. en oregelbundet formad rand på en tank eller dylikt, men många randningar kan göras med hjälp av sprutor med lite påhittighet.

Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Randning av stänkskärm. Anhållet mot utsidan.
Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Randning på längden.
Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Randning av skärmens innerkant.

Mycket går att skriva om detta med olika sprutmodifieringar, hjälpmallar och apparater, men det skulle nog bli lite för långrandigt (ursäkta) för frågespalten. Jag bifogar en del foton som får tala för sig själva. Ett par bilder visar testrandningar på ej färdiglackade delar, andra i skarpt läge så att säga. Sprutor och hjälpmedel syns på två bilder.

Ett par viktiga synpunkter: Lacknaftabaserade linjefärger går ju inte att använda om man klarlackar med 2K lack. Den löser upp linjerna. Lacknaftafärg fungerar nog bra i sprutan, men då får man använda motsvarande klarlack eller vattenbaserad dito. Man måste alltid börja och sluta en ”injektionssprutad” linje på en bit tejp p.g.a. ”plumprisk”. Men detta har också den fördelen att man exakt i förväg kan bestämma var randningen ska börja och sluta.

Med hälsningar

Göran Nilsson

Mjölby

 

Tack Göran för ett mycket intressant tips! Det är nog fler än jag som kämpat med att få dessa ränder raka och jämntjocka!

Jim Lundberg

Läsartipset: Randa mopedfälgen själv
Görans Ducati Cucciolo – randad med en injektionsspruta!
Rulla till toppen