Nostalgi: Springpojkarnas dröm

Transportmonarpeden var enligt Monark själva, en idealisk lösning för varje företag som vill ge god kundservice. ”Du får den till 10 % av kostnaden av en skåpbil och driftkostnaden är även den 10 % av vad skåpbil skulle kosta” förkunnar reklamen. Den fodrade heller ingen dyr arbetskraft då man kunde anlita springpojkar att leverera varor.

M629 hade tvåväxlad ILO-Pianomotorn, men för 25 kr i pristillägg fick du en tredje växel som du så väl behöver på transportmopeder. Lastutrymmet hade en kapacitet på 150 kilo vilket är standard för transportmopeder. Bladfjädringen under flaket och parallellstagsstyrning skulle göra mopeden lättare att hantera.

Idag är Transportmonarpeden ovanlig, men Crescent och Norsjö Mekaniska Verkstads AB springsjasmopeder finns det gott om och Norsjö Mekaniska tillverkar dem än i dag med framgång.

Josefine Andersson

 

 

Nostalgi: Springpojkarnas dröm
Springpojkar som körde transportmonarped 1960
Scroll to Top