Saab 99 fyller 50

Det var på Teknorama i Stockholm som Saab 99 presenterdes för första gången, den 22 november 1967. För Saab var det ett välkommet nytillskott då märket just lämnat tvåtaktsstadiet. Det här var en helt ny modell, men liksom föregångarna hade den sina egenheter. En av dem var att Saab föredrog växelspakslås istället för rattlås, och därför placerades tändningsnyckeln mellan framstolarna vid växelspaken. Golvspak var för övrigt också en nyhet, men framförallt var det karossen. Sixten Sason brukar få äran för designen men här lämnade han grundformen från Saab 92 och skapade något helt nytt. Den breda karossen utnyttjade Saab i sin reklam och kallade den för en bredaxlad svensk.

Motorn var också ny och var en rak fyra på 1,7 liter från Triumph, vilken parats ihop med en ny växellåda, givetvis med frihjul. Den ersattes senare med en 1,85-liters Triumphmotor och senare med en tvåliters motor av Saabs egen konstruktion.

Saab 99 blev snart märkets bäst säljande modell. Saab gick plötsligt att få med automatlåda, insprutningsmotor och som fyradörrarsmodell. Strålkastartorkare kom 1971 och året därpå eluppvärmd förarstol. 1974 kom en tredörrars Combi Coupé och 1977 drog den till sig världens blickar då 99 turbo presenterades. Nu var turbo inte Saabs egen uppfinning, men modellen banade väg för turboladdade personbilar.

1978 presenterade efterföljaren Saab 900, en vidareutveckling av 99:an, men Saab 99 fanns kvar i modellprogrammet till 1984. 1985 moderniserades den bland annat samma bakdel som Saab 900 sedan och döptes om till Saab 90, vilken var i produktion tills för 30 år sedan, det vill säga 1987.

Saab 99 fyller 50
Saab 99 Turbo
Scroll to Top