Volvo 164 fyller 50

När 140-serien kom 1966 väcktes tanken på en lyxigare variant med en sexcylindrig motor. Chefsdesigner Jan Wilsgaard tog sig an projektet och behöll mycket av 140-seriens kaross. Fronten från 1950-talets projektbil 358 dammades av och piffades upp. Karossen framför vindrutan förlängdes med tio centimeter och därmed fick den nyutvecklade raka sexan gott om plats. För att ytterligare lyxa till modellen fick den blanklister runt hjulhusen. På insidan fick den en kort växelspak, tjockt ylletyg på stolarna, textilmattor på golvet och baksätet var avsett för två personer med ett nedfällbart armstöd i mitten, även om det fick plats tre. Snart fick 164:an läderklädsel som standard, inbyggda extraljus och nackskydd. I USA erbjöds den även med elektriska fönsterhissar, elmanövrerad taklucka, luftkonditionering och tonade rutor. Det sista modellåret blev 1975. Då hade efterträdaren 264 redan börjat tillverkas, merparten av de 164:or som tillverkades 1975 exporterades till USA.

Volvo 164 fyller 50
Scroll to Top