I mål efter 115 år

Redan 1897 konstruerade Gustaf Eriksson sin första bil åt Surahammars Bruk och 1903 tillverkades denna bil i Södertälje. Surahammars Bruk ägde Vagnaktiebolaget i Södertelge och bilen är följaktligen en Vabis.

I december 1903 ställdes bilen ut på bilutställningen i Paris och kanske var det tack vare samarbetet med franska Labourdette som hade svarat för karossen till bilen och i juni 1904 deltog bilen i den första svenska biltävlingen Stockholm-Uppsala-Stockholm. Tidigare hade det förekommit minst en kappkörning, men detta är den allra första längre biltävlingen på landsväg.

Vabisens deltagande är väl dokumenterat då en av passagerarna i bilen var Svenska Dagbladets signatur Jycke, men längre än till Flottsund kom inte bilen. Så här beskrivs det snöpliga slutet i Svenska Dagbladet den 12 juni 1904: ” ”Med en fart af 35 km. i timmen köra vi öfver Flottsundsbron. Vi kastas högt upp i luften af en väldig stöt, men lyckas hålla oss kvar i vagnen, åka så af farten ett stycke nedanom bron – och så är det stopp. Vi hade icke beräknat att Flottsundsbron är formad som ryggen på en tvåpucklig kamel och vi fingo nu sota för vår oförsiktighet. Ett martinstålgods å längdaxeln hade brustit, och det visade sig snart, att hvarje reparation var omöjlig.”

Bilen har under de senaste åren genomgått en renovering av Aros Motorveteraner och Vabisen deltog bland annat i London-Brighton 2018.

Lördagen den 18 maj är det dags för den stora revanschen för Sveriges äldsta kända bevarade tävlingsbil. Då ska Vabisen äntligen, förvisso 115 år för sent, komma i mål vid Stockholms Stadion. Färden startar klockan 9:00 på morgonen vid Flottsund och kommer förhoppningsvis att går för egen maskin hela vägen till Stockholm. Ceremoniell målgång sker klockan 13.00 vid Stockholm Stadion där Vabisen flaggas in gemensamt av KAK (Kungliga Automobil Kubben) och MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet).

I mål efter 115 år
Scroll to Top