Nostalgi: Rodeocykeln - Crescent Mach 2

Crescent Mach 2. Detta exemplar är från 1973. Fanns även i kulören turkos. 20-tumshjul fram och bak, men i sann chopperanda är det ett fett bakhjul ióch ett spinkigt framhjul. PeterFonda skulle ha gillat den! Men dynamo och framlyse ingick inte. Fast skärmar och fälgar är rostfria i äkta svenskt 18/8-stål.

Nostalgi: Rodeocykeln - Crescent Mach 2

Publicerad

I kölvattnet efter filmen Easy Rider dök den upp - den tuffaste tvåhjulingen man kunde äga!

Först kom en lite blygsam variant som ingick i en serie som kallades för Rodeo. De olika modellerna fick tuffa namn som "Star", Silver Star" och "Diamond Star". Men det var inte för en Mach-serien dök upp som cyklarna blev riktig tuffa. Bakhjulet blev fett, limpan lång och styret högt. Mach-cyklarna hade allt - utom motor.

Att de kallades för Rodeo kan komma sig av att limpan gick så långt bak, särskilt på Mach-serien, att man faktiskt satt bakom hjulaxeln om man satte sig längst bak. Att trampa upp dem på bakhjulet var ingen match - snarare svårt att undvika om man lade i ettan och trampade fullt.

Cyklarna fanns i flera varianter. "Snik"-modellen hade vanlig cykelgaffel och ingen teleskopgaffel

Välj nivå efter tycke och plånbok. Undrar hur många flickcyklar (längst ner) som såldes?

Mach 1 eller Rodeo? Namnen förvirrar lite då Machmodellerna hade Rodeodekaler.

Det råder lite förvirrning när det gäller "Mach och "Rodeo". Det här en en Mach 2 med rodeo-dekaler. Hur som helst så fanns det ingen cykel som var så lätt att få upp på bakhjulet. Undertecknad har testat alldeles nyligen.

"Cool, man!" En Mach 3 med allt tänkbart bling - fast framlyse ingick inte!

Fälgbroms och teleskopgaffel - hur läckert är det inte med en teleskopgaffel på en cykel? Och för en yngling mellan nio och fjorton år, dessutom!

Dessutom fanns en "barnserie" med 17-tumshjul för lillbrorsan: "Mach Junior".

Runt baklyse och kombinationslås! Baklampan ingick, men skulle den lysa fick du själv skaffa en dynamo. Ville du dessutom se vart du körde i mörkret - ja, då fick du skaffa en framlampa också!

Stänklapp är väl sisådär coolt, men om någon tycker att den ser bekant ut så är det samma lapp som på MCB E-Type.

Något att växa i. Mach/Rodeo-cyklarna riktade sig till barn mellan nio till fjorton år och det vara bara att följa med genom att höja sadeln. Och när lillbrorsan skulle ta över var det bara att ta fram skiftnyckeln och sänka sadeln - inga undanflykter om "för hög" (eller för låg) godtogs av betalande föräldrar.

Vy från Cockpit. Det treväxlade baknavet fjärrstyrdes med T-shiftspaken på ramen.

En rolig detalj med växelnavet är att så länge man trampar så ligger vald växel kvar. Detta utnyttjades till fullo i accelerationstävlingar oss grabbar emellan.

Man lade i ettan och rivstartade, inte sällan med framhjulslyft. Samtidigt lade man i tvåan. När benen inte kunde trampa fortare på ettan upphörde man att trampa ett kort ögonblick och då hoppade den "förvalda" tvåan i blixtsnabbt och då trampade man på som en galning igen. Samma sak gjordes när trean skulle i.

"Skyddsbåge för växelwire - en genomtänkt detalj" kunde man läsa i broschyren. Den avskavda färgen på bågen tyder på att bågen gjorde nytta.

Baknavet är ett treväxlat Torpedo från F&S (Fichtel & Sachs).

Körde jag bara 41.3 mil på tre år?!? Jag fick cykeln som tolvåring och fram till femtonårsdagen, då en motoriserad E-Type tog över intresset, borde den gått längre.

Fast hastighetsmätarvajern visade sig vara av så cykeln har förmodligen gått betydligt längre än vad mätaren visar.

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

10 kommentarer

Andercz: Det är skillnad på "Silicon" och "Silicon". Jag har haften total infarkt med Permatex, där jag plötsligt lade en rökridå bakom mig, mycket effektivt.. En läckande bensinkran hade...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842