Range Rover 50 år

Redan 1966 påbörjades arbetet under kodnamnet ”100-inch station wagon” med personer som Charles Spencer King i spetsen. Endast fyra år senare presenterades den nya Range Rover. Med spiralfjädrar, skivbromsar, V8 och personbilskomfort var det en helt ny typ av bil och tillsammans med David Baches design blev Range Rover en ikon i bilvärlden. Det bevisas inte minst av att det var det första fordonet någonsin som ställdes ut på Louvren i Paris. Nu är det inte en sämre terrängbil än att den vunnit Paris-Dakarrallyt två gånger, 1979 och 1981. Redan tidigare hade modellen visats sig lämplig för strapatser då en Range Rover redan 1974 korsade Saharaöknen från väst till öst på 100 dagar och 1977 vann en Range Rover fyrhjulsdrivna klassen i det 3 000 mil långa London-Sydneyrallyt. Under 1980-talet utvecklades modellen och gick att få som fyradörrars, med automatlåda eller femväxlad manuell låda och med dieselmotor. Första generationens Range Rover tillverkades i 317 615 exemplar och sista exemplaret lämnade fabriken 1996, två år efter det att hade BMW köpt märket och två år efter att den andra generationen presenterats. För att fira 50-åring lanseras jubileumsmodellen (bilden nedan) Range Rover Fifty. Endast 1 970 (!) exemplar kommer att byggas.

Robert Gustavsson

Sugen på mer Range Roverläsning? Köp senaste numret av Classic Motor!

Range Rover 50 år
Vilken är snyggast? Range Rover 1970 eller Range Rover 2020
Scroll to Top