Range Rover 50 år

Range Rover 50 år

Publicerad

Idag, den 17 juni, är det 50 år sedan Range Rover presenterades och satte en ny standard för terrängbilar.

Redan 1966 påbörjades arbetet under kodnamnet "100-inch station wagon" med personer som Charles Spencer King i spetsen. Endast fyra år senare presenterades den nya Range Rover. Med spiralfjädrar, skivbromsar, V8 och personbilskomfort var det en helt ny typ av bil och tillsammans med David Baches design blev Range Rover en ikon i bilvärlden. Det bevisas inte minst av att det var det första fordonet någonsin som ställdes ut på Louvren i Paris. Nu är det inte en sämre terrängbil än att den vunnit Paris-Dakarrallyt två gånger, 1979 och 1981. Redan tidigare hade modellen visats sig lämplig för strapatser då en Range Rover redan 1974 korsade Saharaöknen från väst till öst på 100 dagar och 1977 vann en Range Rover fyrhjulsdrivna klassen i det 3 000 mil långa London-Sydneyrallyt. Under 1980-talet utvecklades modellen och gick att få som fyradörrars, med automatlåda eller femväxlad manuell låda och med dieselmotor. Första generationens Range Rover tillverkades i 317 615 exemplar och sista exemplaret lämnade fabriken 1996, två år efter det att hade BMW köpt märket och två år efter att den andra generationen presenterats. För att fira 50-åring lanseras jubileumsmodellen (bilden nedan) Range Rover Fifty. Endast 1 970 (!) exemplar kommer att byggas.

Robert Gustavsson

Sugen på mer Range Roverläsning? Köp senaste numret av Classic Motor!

Vilken är snyggast? Range Rover 1970 eller Range Rover 2020

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Grattis Sofie

4 kommentarer

Jim Lundberg: Och kanske en hutt boxerbrännvin!

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842