Ulva kvarn strax norr om Uppsala brukar under några korta sommarmånader samla mängder av fordon. Just den här kvällen, 14 juli, var det dock glest mellan besökarna. AHK, som normalt arrangerar träffarna, har ställt in sitt engagemang. Trots det dyker det upp bilar och motorcyklar av lite olika karaktär. Denna kväll dök ett 20-tal fordon upp.
Classic Motors utsände träffade bland annat Kurt Åhs som kommit hit med sin Vauxhall 10 från 1939 i ett härligt patinerat originalskick med dryga 4 000 dokumenterade mil på mätaren. Bilen togs i trafik den 20 juni 1939 av fröken Ada i Stockholm. Ganska snart fick den av förklarliga skäl lov att ställas av för att inte börja användas igen förrän 1947. Kurts bil är en osannolik tidskapsel som vi hoppas kunna återkomma till i ett större reportage.
Vauxhall 10 var för övrigt den första brittiska bilmodellen med självbärande kaross när den presenterades 1937. Bilen byggdes i 55 000 exemplar fram till och med 1940. Den återuppstod igen 1947, men blev aldrig någon succé. I Sverige (och Norge) finns fem kända exemplar. Har du någon?
Lasse Eriksson kom åkande på sin Matchless G11 CSR 600 av årsmodell 1958 som han köpte på Ebay och hämtade i London 2012 för att komplettera sin samling av Matchless där just den här cylindervolymen saknades. Det finns en del svensksålda, men de är ovanliga. Ostermans i Stockholm importerade dem under något år och gav dem fantasifulla namn. AJS fick heta Pan American Sport medan Matchless gick under namnet California.
Vic Willoughby, teknikredaktör på tidningen The Motor Cycle, var först med att avverka över 100 miles på en timme med en produktionsmotorcykel. Bravaden genomfördes den 2 april 1958 på MIRA-banan i Nuneaton, strax norr om Coventry och öster om Birmingham, då Willoughby avverkade 102,9 miles på en timme på just en Matchless G11 CSR. Det blir 165,6 km/tim.
När Nalle Lindemalm återigen ville ha en amerikansk bil, efter att ha haft en Ford -58 i ungdomen, fick han syn på en rosa Cadillac. Hustru Yvonne tyckte det var en dålig idé. Hon fick istället syn på en Hudson, men Nalle avfärdade det med att han inte ville ha en limpa. Men Yvonne vann och de kör sedan 2007 omkring i sin Hudson Hornet Custom från 1957 – sista årsmodellen även om vissa envisas med att den även finns som årsmodell 1958 vilket Yvonne avfärdar. Hudson hade ju redan gått i konkurs då.
Paret Lindemalms bil kom till Sverige från USA 2004 och är sedan dess omlackad. Inredningen är renoverad av Tärnsjö Sadelmakeriskola, vilket lär vara Sveriges enda skola av det slaget.
Såvitt Lindemalms vet är deras bil den enda av den här årsmodellen i Sverige.
Hudson Hornet tillverkades strikt sett mellan 1951 och 1954, då Nash-Kelvinator och Hudson bildade American Motor Company, AMC. AMC sålde bilar under namnet Hudson fram till och med modellåret 1957. 1957 var också det enda året då Hudson utrustades med fenor.