Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

Uppdaterad: Sverige i FIVA:s topp

Publicerad

I dagsläget har 925 svenskar svarat på FIVA:s enkät om entusiastfordon. Sverige ligger därmed på en fjärdeplats men visst finns det väl fler än 925 entusiaster i Sverige?

FIVA, som är den världsomspännande organisationen för den fordonshistoriska rörelsen, genomför under hösten en enkät. Syftet är att få ett så bra underlag som möjligt för att gårdagens fordon även ska få köra på framtidens vägar.

Enkäten genomförs i 71 länder på 15 språk genom FIVAs nationella medlemsorganisationer, däribland Motorhistoriska Riksförbundet för Sverige, och vänder sig till enskilda entusiaster och organisationer som företräder de historiska fordonsägarnas och entusiasternas intressen.
– En liknande undersökning genomfördes 2014 varför denna är av stort intresse för att kunna göra en uppföljning av utvecklingen, förklarar MHRFs förbundsordförande Kurt Sjöberg som själv är ledamot i FIVAs Legislation Commission med lagstiftningsfrågor på sitt bord.
Sverige bidragit i dagsläget bidragit med 925 svar och är därmed en bit efter Tysklands 1 614 svar, Belgiens 4 453 och Frankrike 5 718 svar.

Den socioekonomiska enkäten är öppen till den 31 oktober och besvaras enklast vis länken nedan. Det tar högst 15 minuter att svara på frågorna och du har även chansen att vinna en klocka, För nog har vi väl fler än 925 fordonsentusiaster i Sverige?

Länk: FIVA:s undersökning

MHRF: Delta i FIVA:s enkät

Uppdaterat 2020-09-30: Ytterligare omkring 375 svar har trillat in från svenska ägare till historiska fordon och därmed har över 1 300 svarat (visst är vi väl fler än så?) Frankrike alltjämt i topp med 6 300 svar i dagsläget.

On
Off

15 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842