Välgörande ändamål

Välgörande ändamål

Det här (och ytterligare några andra märken) köpte jag när jag besökte IAA i Tyskland i början av 2000-talet. Jag kan inte minnas att något fordon då gjorde något större intryck på mig. Det gjorde dock detta lilla märke som inte bara kunde användas för att frankera brev, utan också samlade in pengar till välgörande ändamål (därav det lilla plustecknet vid sidan av valören).

Ford Taunus 17 M P3 då. Vad var det? Onekligen en kommersiell framgång, trots det föga smickrande epitetet Badkars­taunusen (Badewannetaunus). Designen av P3 var vågad och kännetecknas av de ovala formerna som återfinns inte bara i de karaktäristiska strålkastarna utan även på instrumentpanelen. Ford och Citroën var för övrigt de första tillverkarna som frångick cirkulära strålkastare, ivrigt påhejade av strålkastartillverkarna Hella respektive Cibié.

Bilen tillverkades i knappt 670 000 exemplar mellan september 1960 och augusti 1964. Modellen bidrog till att Ford under en kort period gick om Opel som det bäst säljande bilmärket i Tyskland efter Volkswagen.

Taunus P3 var designad i Europa, till skillnad från tidigare efterkrigsmodeller som designats i USA. Mannen bakom P3 var Uwe Bahnsen som förblev Ford trogen i över 30 år. Andra modeller från hans ritbord är Ford Capri liksom Sierra och Scorpio.

I april 1962 blev P3:an den första massproducerade bilen i Tyskland till vilken det gick att beställa skivbromsar fram. Drygt ett år senare var det standardutrustning. Året därpå, 1963, fick bilen en startautomatik som gjorde den manuella choken överflödig. I standardutförande hade den en treväxlad manuell låda som kunde utrustas med den automatiska Saxomatkopplingen. Det fanns också en fyrväxlad låda som tillval.

Ford Taunus 17 M P3 må ha varit en vanlig bil på 1960- och 1970-talen, men idag är den i det närmaste en raritet. I hemlandet Tyskland rullar för närvarande cirka 500 bilar och i Sverige är det knappt 300 i trafik.

Förutom denna Taunus 17 M P3 fick också en Isetta 300, en VW Typ 1, en Trabant P50, en Mercedes-Benz 300 SL, en Isabella Coupé, en Wartburg 311 Coupé, en Porsche 356B Coupé, en Opel Olympia Rekord P1 samt en Auto Union 1000 S pryda var sitt märke.

Rulla till toppen