Med knappa medel och insatser från bröderna Pär och Hugo Weiertz togs Thulin typ B fram. En första ”Prov-vagn” var klar kring 1927 i form av en sportigt öppen bil med flat kylare som fick avsluta spetskylararvet hos Thulin från belgiska F.N. via tyska Aga fram till de båda varianterna av Typ A.
Den första vagnen provsatts, eller provkördes, 1927 av HKH Prins Bertil. Han syns ofta i Thulinsammanhang på en välkänd svartvit bild. I press har även ett antal ytterligare karosserier visats på fabriksbilder tagna senare, kanske 1928? Dåtida tester gav bilen idel lovord för hög kvalitet och mycket god väghållning, allt som Volvobilen från samma tid inte riktigt nådde upp till.
Genom åren har det skrivits artiklar i olika veteranfordonsmagasin. Men där framkommer att det med största sannolikhet inte finns någon överlevare av de ungefär tolv förserievagnarna. Hugo Weiertz anger att han skulle sett en öppen gulfärgad typ B strax innan andra världskriget.
I nummer 1 1972 av Autopionjären, som gavs ut av Eric Löfberg i Deje, skulle en sådan Thulin typ B ha hittats i ”mellansverige” av en person som själv renoverade en Thulin typ A. Fortsättning skulle följa, men vad man vet står det inget mer i Autopionjären därefter.
Är det någon som vet mer om detta fordon? Kanske kan någon eller några av Classic Motors läsare bidra? Hör gärna av er till Andreas Uddling på telefon, brev eller e-post. Ni anar inte hur glad han skulle bli för mer information i ämnet.
Andreas Uddling
Vansö Rosenborg
645 92 Strängnäs
andreas@uddling.se
073-939 03 13