Det är vår i Kalifornien och året är 1973. Forensikern Travis Eskeridge går i bilköpartankar. Han är inte obekant med Volvo. Redan 1957 köpte han en PV 444 och den följdes under åren av flera Amazoner och en 164.
Som forensiker behöver Travis en praktisk bil som kan svälja en hel del last, men den ska gärna vara sportig med lite pulver under huven också. Alltså en Volvo 1800 ES. Hans nya bil levereras den 13 september 1973. Att han kör omkring i svensk motorhistoria till vardags har han inte en aning om.
I mitten av åttiotalet byter Travis till Trans Am och Volvon blir stående. Då har den rullat över 50 000 mil, men blivit servad och väl omhändertagen. Philip, Travis son, delar faderns vurm för Sverige och svenska bilar. Han studerar vid Uppsala universitet i början av 1970-talet och flyttar till Sverige 1975. I samma veva köper han pappans 1800 ES och låter skeppa över den till Sverige.
Efter en tid beslutar sig Philip för att renovera bilen och uppdraget går till Johan Helenius som driver Competition Motors i uppländska Alunda.
Under renoveringens gång påträffas en hälsning från en av arbetarna som monterat instrumentstoppningen. Det var Viljo T som skrev att detta var den sista stoppningen han tillverkade till 1800 ES den 26/5 1973 klockan 13.00. En historisk koppling till en arbetare som var med om att bygga Philips bil för 47 år sedan och kanske trodde han att den aldrig skulle hittas.
Den sista Volvo 1800 ES som levererades har alltså överlevt och är nu i bättre skick än någonsin. Sveriges finaste Volvo? Förmodligen.
Hela artikeln finns att läsa i Classic Motor nummer 12 2020.
Är du inte prenumerant än? Du kanske vill testa några nummer? Klicka här för att teckna en prenumeration.
Tidningen går att köpa i butik från och med imorgon, torsdag 19 november.