Han kör en brittisk triumfvagn

Bror Hultgren i Tibro äger denna vita Triumph 2000 Mark I Estate, registrerad som en årsmodell 1969.

– Det är något misstag vid registreringen, kanske när de nya skyltarna kom. Årsmodellen är 1968, för 1969 kom Mark II, med en annan front, säger han.

Estateversionen av Triumph 2000 är ovanlig. Bror känner till tre rullande och ett vrak i Sverige. Bilarna användes av egenföretagare och hantverkare som körde slut på dem i sina jobb.

Han kör en brittisk triumfvagn

Estatemodellen, som kom 1965, byggdes inte av Triumph utan av karosserifirman Carbodies i Coventry. Den hade under femtiotalet utvecklat en metod att enkelt förvandla självbärande sedankarosser till cabrioleter: Hillman Minx, Austin Somerset och Hereford, Ford MkI Consul och Zephyr samt MkII Ford Consul, Zephyr och Zodiac kunde omvandlas till frisyrrufsare. Carbodies byggde även Londontaxi som Austin FX4.

Han kör en brittisk triumfvagn
Rent och redigt framparti i Michelottis design. Till Mark II flyttades de dubbla strålkastarna in i grillen. Som på Triumph Stag.

Bror är aktiv i Triumphklubben och åker runt på träffar i landet. Ofta med baksätet nedfällt för att få plats med alla klubbregalier.

Han kör en brittisk triumfvagn
Detalj signerad Giovanni Michelotti.

– För mig är den bekväm, praktisk och sällsynt. En perfekt bil, säger Bror. 

Läs hela artikeln i Classic Motor nummer 12 2020. Är du inte prenumerant än? Testa en prenumeration.

Foto: Sinikka Eriksson

Scroll to Top