Då jag en gång i världen gick fordonsutbildningen gjorde vi en mindre reparation på en 1957 Bel Air.
Bilen var en Californiabil och hade odelad kofångare fram.
När vi skulle skruva fast kofångaren behövdes halva personalstyrkan för att lyfta den på plats.
Jädrar vad tung den var,typ 5 mm stål i en stor massiv klump.
Oj, det var inte dåligt. När jag jobbade som bilmekaniker kom det in en kund som ville att vi skulle göra hans bil tyngre!
Anledningen var att hans bil var ca 30 kilo för lätt för att dra det släp han hade och då skulle han behöva ta E-behörighet till körkortet.
Vi smälte ner ett gäng balansvikter (bly på den tiden) och hällde det smälta blyet i kofångarens hålrum (Saab 900). Dessa kofångare var inte heller så lätta att lyfta på plats
Men kunden blev nöjd och åkte raka vägen till Bilprovningen för att göra en typbesiktning med vägning och vips så var bilen tillräckligt tung för hans släp.
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. Logga in här.
Vi får med jämna mellanrum rapporter om lurendrejare som framför allt utnyttjar köpesannonserna i tidningen. Här är ett exempel på hur det kan gå till. Se upp därute!
Bengor: Hej igen !
Erik A:
Kanske jag skall förtydliga lite. Med kolvbultens offset menar jag att på vissa motorer är konstruerade så att man förskjuter kolvbultens centrum från kolvens dito och lägger...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.
Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206
Då jag en gång i världen gick fordonsutbildningen gjorde vi en mindre reparation på en 1957 Bel Air.
Bilen var en Californiabil och hade odelad kofångare fram.
När vi skulle skruva fast kofångaren behövdes halva personalstyrkan för att lyfta den på plats.
Jädrar vad tung den var,typ 5 mm stål i en stor massiv klump.
Oj, det var inte dåligt. När jag jobbade som bilmekaniker kom det in en kund som ville att vi skulle göra hans bil tyngre!

Anledningen var att hans bil var ca 30 kilo för lätt för att dra det släp han hade och då skulle han behöva ta E-behörighet till körkortet.
Vi smälte ner ett gäng balansvikter (bly på den tiden) och hällde det smälta blyet i kofångarens hålrum (Saab 900). Dessa kofångare var inte heller så lätta att lyfta på plats
Men kunden blev nöjd och åkte raka vägen till Bilprovningen för att göra en typbesiktning med vägning och vips så var bilen tillräckligt tung för hans släp.