Entusiast på vinterväg

Entusiast på vinterväg

Publicerad

Inte snabbast och inte bäst på halt underlag, men å andra sidan är det en av de roligaste bilarna på snö. Häng med på en tur längs vintergatan i Erik Boströms Opel från 1937.

Erik Boström tar gärna en sväng med sin Opel från 1937. Inte nog med att det är ett orenoverat exemplar, den är också den sista årsmodellen av den ovanliga P4.

När P4-modellen kom 1935 var Opel den största biltillverkaren i Europa och tillverkade över 100 000 bilar per år.

När P4-modellen kom 1935 var Opel den största biltillverkaren i Europa och tillverkade över 100 000 bilar per år.

Bilen har, efter lite olika turer fram och tillbaka i registreringen, brukats sedan slutet av 1990-talet.

Toppfarten på 85 kilometer i timmen ansågs motorvägssäker i Tyskland 1935 men mätaren är graderad till hela 120 kilometer i timmen.

Toppfarten på 85 kilometer i timmen ansågs motorvägssäker i Tyskland 1935, men mätaren är graderad till hela 120 kilometer i timmen.

– Folk körde sina bilar på vintern förr och det gick ju bra. Så varför inte nu också? För mig har det fallit sig naturligt att våga lufta veteranen även på vintern, säger Erik

P4 betyder att den är byggd för fyra personer och de får utan tvekan plats i kupén. Inredningen  är för övrigt omklädd någon gång.

P4 betyder att den är byggd för fyra personer och de får utan tvekan plats i kupén. Inredningen är för övrigt omklädd någon gång.

Läs hela artikeln i Classic Motor nummer 2 2021.

Foto: Ulf Forsberg

De enklaste P4-bilarna hade reservhjulet på bakstammen. Den som betalade lite extra kunde istället få en bagagehylla bak och reservhjulet.

De enklaste P4-bilarna hade reservhjulet på bakstammen. Den som betalade lite extra kunde istället få en bagagehylla bak och reservhjulet.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Annan förtändning på Husqvarna Novolette efter cylinderborrning?

5 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Erik A: Kanske jag skall förtydliga lite. Med kolvbultens offset menar jag att på vissa motorer är konstruerade så att man förskjuter kolvbultens centrum från kolvens dito och lägger...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206