Mer svenskt blir det inte

Mer svenskt blir det inte

I januari 2009 gav Posten Frimärken ut en serie frimärken betitlad Kultbilar. De bilar som avbildas är en Volkswagen 1200, en Volvo PV 444, en Cadillac Coupe de Ville, en Citroën DS 19 och till sist en Ford Mustang Convertible. Och vad är mer svenskt än en Volvo PV med skidräcke? Fjällsemester, sportlov och gärdsgårdar.

Sportlovet infördes 1940 och kallades då bränslelov eller kokslov. Initialt var syftet att spara på bränsle genom att inte behöva värma upp skolorna. Under 1950-talet blev hälsoaspekten ett argument för fortsatt ledighet vid den här tiden på året eftersom spridning av infektioner då var vanlig. En kort ledighet ansågs bidra till att hindra den.

Under lovet erbjöds eleverna olika aktiviteter för att inte lämna dem utan sysselsättning. Ofta blev det friluftsaktiviteter och för många blev resor till fjällen en tradition. Sportlovet var uppfunnet.

Takräckets ursprung har jag haft svårare att hitta, men svenska Thule presenterade sitt första skidräcke 1962. Om man får tro förlagan till frimärket måste dock någon ha tillverkat skidräcken långt tidigare än så eftersom Volvo PV 444 tillverkades mellan 1944 och 1958, om det inte är en begagnad vagn såklart. Kanske kan någon i läsekretsen hjälpa till att bringa klarhet i detta? När köpte du ditt första takräcke? Och av vem?

Texten på frimärkshäftet avslutas med ”farfars fordon lever fortfarande tack vare entusiaster. Idag samlarklenoder och ömt vårdade dyrgripar. Vår kärlek till bilen – och behov av bilen – slår det mesta”. Tveklöst är det så.

Till sist: Du vet väl att man ska bränna ändarna på gärdsgårdsstörar? Det gör nämligen att kådan tränger ut och stänger till porerna. Enkelt uttryckt impregneras träet inifrån och kolet som uppstår skyddar mot mögel och svampangrepp från utsidan. Varför jag nämner detta? Kolla i bakgrunden på frimärket.

Rulla till toppen