Tillbaka till framtiden

När designföretaget Pininfarina 2014 hamnade i ekonomiska trångmål fick den amerikanske bilsamlaren James Glickenhaus möjlighet att köpa den helt unika Ferrari 512S Modulo. I ett avsnitt av svenska tv-programmet Biltokig berättade han om bilen.

Tillbaka till framtiden
V12-motorn är ett konstverk i sig.

Ferrari 512S Modulo är baserad på ex-tävlingsbilen 512S som Ferrari byggde om till ett 612 CanAm-fordon. Efter avslutad tävlingskarriär återvann Ferrari delarna och gav designföretaget Pininfarina i uppdrag att skapa en konceptbil för utställningar.

År 1961 gjorde formgivaren Syd Mead (som senare arbetat med filmer som Blade Runner och Aliens) en framtidsstudie på uppdrag av ståltillverkaren US Steel.

Tillbaka till framtiden
Skjutdörr i den högre skolan.

Som en del av den studien gjorde han en väggmålning där det återfinns ett fordon som påminner om det som kom att bli Ferrari 512S Modulo. Enligt James Glickenhaus är det därför sannolikt att Pininfarinas formgivare Paolo Martin där hittat inspiration till bilen.

Tillbaka till framtiden
Avon har tillverkat däck sedan 1904.

Sergio Pininfarina verkar inte ha varit särskilt nöjd med konceptbilen, för den ställdes undan i en källare. Några år senare kom Bertone med konceptbilen Stratos Zero som väckte mycket positiv uppmärksamhet. Det fick Pininfarina att flytta Modulo från källaren till rampljuset där den vann designpriser och ansågs vara ett mästerverk. Den premiärvisades vid bil­salongen i Genève 1970.

Tillbaka till framtiden
Rejält luftig motorhuv, men så ska det ju till en del luft till V12-motorn på fem liter också.

”Bilar är ju konstverk, men de är rörliga konstverk. Om det inte rör sig är det ingen bil”, säger James Glickenhaus som köpte bilen 2014 och därefter arbetat med att få den körbar.

Bilderna i artikeln är tagna under Pebble Beach Concours d’Elegance 2018 där bilen blev utsedd till ”most elegant sports car”. Foto: Björn Tiedemann

Tillbaka till framtiden

Om du inte redan är prenumerant, kolla in våra erbjudanden här -> Classic Motor.

Scroll to Top