En österrikisk folkvagn

En österrikisk folkvagn

Fordonet på frimärket är en Steyr 50, eller Steyr Baby som den också kallades i folkmun. Bilen var Karl Jenschkes kanske mest framgångsrika modell och tillverkades i exakt 13 000 exemplar.

Frimärket gavs ut 1999 för att högtidlighålla minnet av Karl Jenschkes 100-årsdag.

Karl Jenschke inledde 1922 sin karriär i fordonsindustrin på Österreichische Waffenfabriks-Gesellschaft (Österrikiska vapenfabriksbolaget). 1926 bytte bolaget namn till Steyr-Werke och där arbetade han under ledning av Hans Ledwinka som i sin tur inledde sin karriär på Tatra. Åren 1929–1931 arbetade Jenschke tillsammans med Steyr-Werkes chefskonstruktör Ferdinand Porsche. När Porsche lämnade Steyrwerke tog Jenschke över. Idel ädel automobiladel alltså.

Jenschke hann under sin aktiva period även arbeta för tyska Adlerwerke liksom Auto Union där han var chefskonstruktör i början av 1950-talet. På Adlerwerke låg han som chefskonstruktör bakom Adler 2,5 Liter som tillverkades åren 1937–1940.

Jenschke höll sig inte enbart på land. Han var även engagerad i bland annat segelflyg och han hann också konstruera en tvåcylindrig boxermotor på 15 hästkrafter som skulle användas för flygmaskiner. Den yrkesmässiga karriären avslutade han på den tyska stötdämpartillverkaren Boge.

Steyr 50 var en liten bakhjulsdriven bil utrustad med en frontmonterad vattenkyld boxermotor. Bilen presenterades vid den internationella automobil- och motorcykelutställningen i Berlin i februari 1936 (samtidigt som Mercedes 170, se notis på sidan 20). Två år senare kom nästa generation, Steyr 55, med större och starkare motor (1 158 cc istället för 958 cc). Det sista exemplaret lämnade fabriken 1940.

I Sverige finns för närvarande två Steyr 50 och en Steyr 50/55 i registren.

Scroll to Top