Prisade av Bertil Lindblads Stiftelse

Stig Fransson i Köping tilldelas BLS stiftelsens pris för verksamhetsåret 2020 av BLS ordförande Ulf Edlund.

Prisade av Bertil Lindblads Stiftelse

Publicerad

Jan Segerfelt, Owe Persson och Stig Fransson får Bertil Lindblads Pris 2020.

Bertil Lindblads Stiftelse i Köping (BLS) förvaltar några av landets mest intressanta och välrestaurerade historiska fordon som utgör grunden i Bil- & Teknikmuseet i Köping.

Stiftelsen utdelar årligen ett pris med stipendium och diplom till personer eller institutioner som gjort en förnämlig insats inom det teknikhistoriska området.
För verksamhetsåret 2020 har stiftelsen beslutat att utdela två priser och de går dels till Jan Segerfelt och Owe Persson i Göteborg och dels till Stig Fransson i Kungsör.

Jan och Owe får priset "För omfattande publicistisk verksamhet kring fordonstrafikens utveckling, inte minst i Västsverige".

Jan har haft ett livslångt intresse för historiska fordon och engelska bilar i synnerhet. Som redaktör för klubbtidningarna i GMHK och Rolls-Royce Enthusiasts Clubs – Sverige har Jan verkligen bidragit inom området.
Boken: "Rolls-Royce Världens bästa bil i Sverige 1911-1965" gavs ut via Trafik-Nostalgiska Förlaget 2019.

Owe har medverkat i Göteborgs gammelbilvärld sedan 1960-talet där franska och italienska bilar av bättre kvalitet har intresserat honom mest. Owe har skrivit mängder av utmärkta artiklar i GMHK:s medlemstidning Ventilen om bilar som Lago Baby, Mors, Lancia Astura Cab, Delahaye, Mercedes 300 SL, Alfa Romeo 6 C, Fiat Balilla 508.

Stig Fransson prisades med motiveringen "För restaurering av flera bilar från tiden fram till mitten av 1930-talet som med tidstypiska tillbehör ingår hans museum".

Stig har egenhändigt och med stort engagemang restaurerat ett halvdussin intressanta historiska fordon som tillsammans med tillbehör ingår i hans unika samling i Kungsör.

Jan Segerfeldt och Owe Persson i Göteborg tar emot BLS –pris 2020 av BLS styrelseledamot Carl-Einar Mellander.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lifanmotor som tappat gnistan

14 kommentarer

Bengor: Hej ! 56an: Nu är vi ute på överkurs. Skapa gärna en ny tråd och ställ där frågorna om dina motorsågar, innan någon tycker att vi hamnar för långt ut i universum...... Det du kallar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206