Lyxbussen 70 år

Lyxbussar från 1962 och 1954

Lyxbussen 70 år

Publicerad

I juni är det 70 år sedan VW började tillverka sin Lyxbuss, eller Samba som den ofta kallas internationellt.

Modellen presenterades på Frankfurtmässan 1951 och bland höjdpunkterna i VW:s 1 350 kvadratmeter stora utställningsplats märktes dels en kopia av fabrikens löpande band där Bubblan tillverkades och dels den nya versionen av VW Typ 2. I Sverige kom den att kallas för Lyxbussen och hade till skillnad från standardmodellen tvåtonslackering, fler kromdetaljer, hela 23 stycken fönster och ett öppningsbart tygtak för de som ville. På insidan hade denna version fler täckta paneler, fler kromdetaljer och möjlighet att få radion "Auto Super" monterad i instrumentbrädan.
Internationellt kom versionen ibland att kallas för Samba, vilket sägs härstamma från den tyska beteckningen "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (soltaksversion med specialinstrumentbräda). Ibland anges ordet komma från "Sonder Ausfûrung mit besonderer Ausstattung" (Specialversion med specialinredning). Fösta gången VW själva använde ordet Samba var i de holländska prislistorna 1954.
Lyxbussen tillverkades i cirka 100 000 exemplar till och med 1967 och det äldsta kända exemplaret finns idag hos en privat samlare i Tyskland.

 

Visste du detta om Lyxbussen?


Produktionen startade 27 juni 1951 och upphörde i juli 1967

Modellen hade nästan alltid tvåtonslackering

Internt kallades modellen först Typ 24S

Tillvalet betecknat "M 130" innebar bortval av takfönster och soltak

Bilar producerade fram till augusti 1963 kallas ofta för 23-fönsters i VW-kretsar

Bilar producerade från augusti 1963 till juli 1967 kallas 21-fönsters eftersom hörnfönstren togs bort när bakluckan blev bredare

Den första Lyxbussen hade enbart 25 hk

1953 blev Lyxbussen den första Volkswagen Typ 2 som fick en riktig bakre kofångare

I februari 1955 byttes plexiglaset ut mot säkerhetsglas – ibland kallas de tidigare versionerna för Plexibuss i VW-kretsar.

I den brittiska spionthrillern Dubbelgångaren från 1967 användes en röd och vit Lyxbuss från 1960. Huvudrollerna spelades av Yul Brunner och Britt Ekland

Pressbild från filmen Dubbelgångaren

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206