Framåt för trampbilar

Framåt för trampbilar

Publicerad

Visst finns det en marknad för delar till veterantrampbilar. Engelska J40 Motor Company firar ett år trots att de startade vid sämst tänkbara tidpunkt.

Trampbilen Austin J40 byggdes av Austin och baserade sig på Austin A40 1948. Bilarna byggdes i södra Wales i deras fabrik Austin Junior Factory. Arbetet var icke vinstdrivande och sysselsatte uteslutande skadade arbetare från kolgruvedistriktet. Bilarna byggdes av plåt som blivit över vid biltillverkningen i Longbridge och byggdes som riktiga bilar. J40 hade fungerade belysning och signalhorn. Fälgarna med Dunlopdäck gick att demontera, huven och bagageluckan gick att öppna och sätena hade samma typ av stoppning som en A40.

Tillverkningen fortsatte ända till 1971 och då hade 32 098 exemplar byggts.

Under senare år har intresset för dessa trampbilar ökat, inte minst genom att de har en egen tävling, Settrington Cup, under Goodwood Revival

Det har ökat efterfrågan på reservdelar och i april 2020 startade J40 Motor Company sin verksamhet. Det var ungefär samtidigt som England stängde ner på grund av pandemin, men det hindrade inte företaget från en fortsatt satsning. Efter ett års verksamhet har de istället utökat verksamheten och med hjälp av modern teknik är planen att nytillverka och lagerhålla alla olika reservdelar till J40.

Länk: J40 Motor Company

Instrumentpanelerna har ofta tagit stryk på de gamla trampbilarna, men nu finns de nytillverkade.

En svag punkt på J40 är emblemet på huven. Numera är det inga problem att få tag i ett nytt.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tomgångsjustering på NV Royal Blixt

2 kommentarer

Andercz: Den andra frågan har varit uppe många gånger, sök på BAKLAMPA, så får du många träffar, t.ex : http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20170407/varfor-brinner-baklampan-nar-man-blandar-av/

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206