Sveriges första

Sveriges första

När Postverket, som grundades av Axel Oxenstierna den 20 februari 1636, firade 300 år uppmärksammades det med en serie frimärken som visade hur postgången utvecklats under åren – från gående postbud och postryttare till ångfartyg och flygplan. I mitten av serien märks det första motorfordonet avbildat på ett svenskt frimärke. Det är med stor sannolikhet postdiligens nummer 27 med plats för 21 passagerare. Fordonet är då en Scania-Vabis från 1933 (modell 8406 med sexcylindrig bensinmotor) och den tillkopplade släpvagnen har nummer 36. Frimärkets förlaga är ett fotografi taget i jämtländska Ragunda av fotografen Selim Sundin. Bussen gick på linjen Östersund-Ragunda.

Av fotografierna framgår att diligensen vintertid var utrustad med en så kallad Lyckseleplog (vilken man anar även på frimärket).

Lyckseleplogens upphovsman var postdiligensföraren F. W. Lundholm från just Lycksele. Hans uppfinning – som efterliknade plogarna på Statens Järnvägars lok – gjorde att postverket tog över ansvaret för snöröjningen på de sträckor man trafikerade. Det ansvaret övergick inte till Vägverket förrän 1947.

Den första postdiligensen sattes i trafik 1 januari 1923 och i slutet av samma år förfogade Postverket över tolv postdiligenser – samtliga tillverkade av Scania-Vabis – och sju släpvagnar. Den första generationen bussar var utrustad med drivband på bakhjulen och medar vid framhjulen för att klara vinterväglag, men i mitten av 1920-talet monterades den så kallade Lyckseleplogen framtill på bussarna. Därmed förpassades drivband och medar till historien.

Från början fraktade postdiligenserna enbart post, men 1927 fick även passagerare medfölja. 1928 var passagerantalet uppe i 200 000, 1934 passerades halvmiljonen och 1939 nåddes siffran 750 000.

Karosserna byggdes till en början i Postens verkstäder i Stockholm samt ett fåtal i Arvika, men från och med 1927 kom de färdiga direkt från Scania-Vabis. Scania-Vabis var för övrigt den enda leverantören av postdiligenser ända fram till 1946 då även Volvo började leverera postdiligenser till Postverket.

Rulla till toppen