Dansk-svensk racinghistoria

Dansk-svensk racinghistoria

Copenhagen Historic Grand Prix är, som namnet antyder, en motorhistorisk tävling. Sedan 2001 arrangeras tävlingen första helgen i augusti. Tävlingen lockar ett par hundra bilar i ett flertal klasser, bland andra Formula Junior. Förarna kommer från hela världen även om danska förare dominerar.

I samband med tävlingarna 2006 gav danska postverket ut en serie med fyra frimärken, varav två med direkt svensk anknytning. På ett av dem figurerar nämligen en Volvo P 1800 tillsammans med en Jaguar E-Type, medan ett annat pryds av en Swebe-Jap i sällskap med en Alfa Dana Midget (en dansk konstrukti0n utrustad med en Japmotor).

Swebe (eller Svebe som märket hette från början) grundades av Sven ”Bergvägg” Andersson och Bengt Peterson (Ronnie Petersons far). I ett garage i Sörby (i de södra delarna av Örebro) tillverkade Sven och Bengt under åren drygt 20 FJ 500 Midget-, Formel Junior- och F3-bilar.

De första bilarna byggdes redan 1947 och hade då en tvåtaktsmotor från DKW, men framgångarna uteblev. 1948 ersattes den av en Japmotor på 500 cc och paret Anderson-Peterson dominerade detta år med åtta vinster, åtta andra- och tre tredjeplaceringar på tolv tävlingar. Respekt.

Att företaget bytte namn från Svebe till Swebe sägs bero på att de kromade enkel-v:na tog slut och därför fick ersättas av dito w …

Ronnie Peterson gjorde för övrigt sin F3-debut den 3 juli 1966 på Dalsland Ring utanför Bengtsfors i en Swebe F3 då han slutade på en tredjeplats. Han gjorde sedan ytterligare tre tävlingar i bilen, men tredjeplatsen blev hans bästa – i den bilen.

Swebe F3 påminner till sin konstruktion mycket om en Brabham, men paret Andersson-Peterson hade gjort en del modifieringar. Bilen var exempelvis något bredare än en Brabham och var utrustad med en motor från brittiska Holbay.

På övriga märken i serien syns Alfa Romeo GTA, Ford Cortina GT och Austin Cooper S samt Renault Alpine A 110 och Lotus Elan.

Vill du veta mer om Copenhagen Historic Grand Prix? Besök www.chgp.dk.

Rulla till toppen