När jag gick i yrkesskolan som fordonsmekaniker fick vi lära oss att etanol (sprit) är snällt mot de flesta gummisorter. Skulle man rengöra gummitätningar i bromssystem så var T-sprit i princip det enda som gällde. Senare test som vi gjort här på Classic Motor har bekräftat detta: sprit är snällt mot diverse gummisorter. Tilläggas bör att ”gummi” är ett samlingsnamn för väldigt många material som egentligen bara liknar naturgummi (polyisopren) från gummiträd på ett vis: det är elastiskt.
En vanlig fråga som vi får är om etanolen i bensinen skadar gummit i bränslesystemet – alltså slangar, membran och o-ringar. Vi har gjort flera prov med olika gummisorter i olika bränslen och kommit fram till att ju mer etanol bränslet innehåller – desto mindre påverkan sker på gummidetaljerna.
Nu ska vi göra följande experiment som ni får följa mer eller mindre i realtid. Vi har två glasburkar – en med E85 (85 procent etanol, resten bensin) och en burk med ”gamla” 95 oktaniga bensinen som innehöll 5 procent etanol, resten bensin. Då har vi ett stort spann mellan mest och minst etanolinblandning.
I dessa burkar har vi hängt ner tre gummidetaljer.
- En o-ring av nitrilgummi (NBR) som är ett vanligt material i packboxar och o-ringar som man hittar i motorer.
- En bit cykelslang med måtten 21 x 21 mm.
- En stump bensinslang.
Vad ska vi göra? Jo, en gång om dagen ska vi lyfta ur dessa detaljer och lägga ut bilder på dem här på hemsidan så ni får se vad som händer med dem. Är eventuell förändring långsam kan det bli en gång i veckan istället. Vi får se.
Nu kör vi – dag 1 är här!