Är etanolen i bensinen skadlig för gummidetaljer? Dag 1

Vad kommer att hända med våra gummidetaljer? Är E85 mest elak - eller 95 oktanig bensin?

Är etanolen i bensinen skadlig för gummidetaljer? Dag 1

Publicerad

Den 1 augusti fick vi ett nytt bränsle i Sverige: E10. Detta är då bensin upplandat med 10 procent etanol. Men vad händer med gummidetaljer i våra fordon om vi tankar detta nya bränsle?

När jag gick i yrkesskolan som fordonsmekaniker fick vi lära oss att etanol (sprit) är snällt mot de flesta gummisorter. Skulle man rengöra gummitätningar i bromssystem så var T-sprit i princip det enda som gällde. Senare test som vi gjort här på Classic Motor har bekräftat detta: sprit är snällt mot diverse gummisorter. Tilläggas bör att "gummi" är ett samlingsnamn för väldigt många material som egentligen bara liknar naturgummi (polyisopren) från gummiträd på ett vis: det är elastiskt.

En vanlig fråga som vi får är om etanolen i bensinen skadar gummit i bränslesystemet - alltså slangar, membran och o-ringar. Vi har gjort flera prov med olika gummisorter i olika bränslen och kommit fram till att ju mer etanol bränslet innehåller - desto mindre påverkan sker på gummidetaljerna.

Nu ska vi göra följande experiment som ni får följa mer eller mindre i realtid. Vi har två glasburkar - en med E85 (85 procent etanol, resten bensin) och en burk med "gamla" 95 oktaniga bensinen som innehöll 5 procent etanol, resten bensin. Då har vi ett stort spann mellan mest och minst etanolinblandning.

I dessa burkar har vi hängt ner tre gummidetaljer.

  • En o-ring av nitrilgummi (NBR) som är ett vanligt material i packboxar och o-ringar som man hittar i motorer.
  • En bit cykelslang med måtten 21 x 21 mm.
  • En stump bensinslang.

 

Vad ska vi göra? Jo, en gång om dagen ska vi lyfta ur dessa detaljer och lägga ut bilder på dem här på hemsidan så ni får se vad som händer med dem. Är eventuell förändring långsam kan det bli en gång i veckan istället. Vi får se.

Nu kör vi - dag 1 är här!

Länk till dag 2

Här är våra kandidater. Från vänster: en bit cykelslang, en o-ring av nitrilgummi samt en stump bensinslang.

...och här ska de tillbringa ett antal dagar framöver - E85 (85 procent etanol) samt 95 oktan (5 procent etanol).

Gummidetaljerna hängs upp i ståltrådar. Den kvadratiska gummibiten till höger är 21 x 21 mm - än så länge.

Imorgon får vi se om något har hänt.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206