Etanol vs gummi - dag 28

Efter 28 dagar i badet har det stabliserat sig. Det enda som har hänt jämfört med föregående vecka (dag 21) är att o-ringarna verkar ha krympt 1 mm vardera. De är lite svåra att mäta upp så mer exakt än så blir det inte.

Etanol vs gummi - dag 28

Publicerad

 Då har vi kommit till dag 28 och härmed knyter vi ihop säcken då det inte händer något mer dramtiskt i våra burkar. Möjligtvis att o-ringarna i bägge burkarna har krympt 1 mm vardera sedan dag 21. De är lite svårt att mäta upp dem. Övriga gummidetaljer ligger på samma nivå sedan förra kontrollen.

Anmärkningsvärt är att den fyrkantiga biten från en cykelslang inte reagerat alls på E85 under den månad den legat i badet. Eftersom den inte räknas som bränslebeständig trodde jag att även den skulle reagera något på E85 - men icke. Tyvärr så vet jag inte vilken typ av gummi den är gjord av. Förr var det butyl - nu vet jag inte.

Att o-ringarna har krympt något kan bero på att varje gång burkarna öppnas så puffar det till och lättflyktiga ämnen smiter ut. Det innebär då att förutsättningarna förändras för våra gummidetaljer då vissa ämnen inte finns kvar i samma mängd som på dag 1.

I och med det så avbryter vi det lite trubbiga experimentet och våra gummidetaljer får komma ut i friska luften.

Men - en sak till ska vi kolla. Om en vecka ska vi se om de har återgått till sin ursprungliga storlek och vi ska också dragtesta bägge o-ringarna för att se när de brister.

Så det blir ett avsnitt till.

 

Så här stora var detaljerna från början:

O-ringen: 38 mm (ytter)

Bensinslangen: 13 mm

Cykelslangen: 21 x 21 mm

Länk till sista avsnittet

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Rätt kulör till Puch Nevada

2 kommentarer

Jim Lundberg: Här är länken till Puchverkstans lacker. https://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=24 Nevadakulören finns där men tyvärr bara i vanlig sprejburk (enkomponent) eller som tvåkomponent i enliters...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206