Enkät: Hur kör du egentligen?

Hur kör du egentligen? Jennie Andersson ställde upp och demonstrerade de två körställningarna.

Enkät: Hur kör du egentligen?

Publicerad

Du som läste Tintin – kommer du ihåg när Kapten Haddock fick frågan om han sover med skägget ovanför eller under täcket? Den stackars kaptenen hade aldrig tänkt på detta och fick därför en sömnlös natt när han försökte komma på hur han egentligen gjorde.

Därmed går vi rakt in på området mopeder – och då de som har pedaler. Undertecknad var ute på en mopedtur när det plötsligt slog mig: "Hur håller jag fötterna när jag kör?" Att man har ena foten framåt och den andra bakåt är nog vanligast men vilken fot har man framåt – vänster eller höger? Gör alla likadant? Beror det på om man är vänster- eller högerhänt? 

Jag testade under färd och konstaterade att det är bara det ena läget som känns naturligt för mig och det andra kändes ... konstigt. Sen såg jag en kvinnlig mopedist som hade fötterna precis tvärtom. 50/50 med andra ord. Detta måste vi reda ut och frågan du gärna får svara på är: 

OBS! När du svarat dyker en knapp upp på sidan som heter Till resultatsidan. Den fungerar inte för närvarande. Vi arbetar på en lösning.

För att svara på enkäten måste man vara inloggad och det går till så här

Kör du så här: Vänster fot bakåt och höger fot framåt?

Kör du så här: Vänster fot bakåt och höger fot framåt?

Eller kör du med vänster fot framåt och höger bakåt?

Eller kör du med vänster fot framåt och höger bakåt?

Tävlingen är avslutad, nedan ser du de korrekta svaren (grön text).

1 . Vilken fot har du längst fram?

  • Svarsstatistik

  • 38,6%
  • 61,4%

När vi fått in svaren så drar vi en vinnare ur varje läger som vinner ett fint pris (som vi avslöjar inom kort).

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Testa tankgivare

1 kommentar

Bengor: Hej ! Carl Johan: Det är ganska vanligt att det sitter en 5 V spänningsregulator eller liknande, kan vara av bimetall på äldre bilar som skickar ut pulser med ett medelvärde på typ 5 V. detta för...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206