90 år med fyra ringar

Auto Union AG bildades 1932 då företaget Audi, DKW, Horch och Wanderer slogs samman. 1969 var det dags att införliva NSU i verksamheten som kom att kallas Audi NSU Auto Union. Jobbigt. Det blev till sist bara Audi.

I år är det alltså 90 år sedan och det uppmärksammar Audimuseet i Ingolstadt genom specialutställningen ”Den femte ringen” som pågår 2 februari till och med 24 september i år. Utställningen har ett speciellt fokus på NSU som nästa år firar 150 år. Utställningen innehåller elva bilar, 23 motorcyklar, en cykel och en stickningsmaskin.

Vill, eller kan, du inte åka dit kan du istället ladda ner företagets app Audi Tradition och se vad museet har att erbjuda. Du hittar den där du normalt hittar appar för dina mobila enheter.

Appen kan du använda på plats i museet eller där du befinner dig.

Åker du dit? Berätta gärna för oss om dina intryck!

Nedan ett urval av vad som visas på museet (och i appen Audi Tradition).

90 år med fyra ringar
NSU Prinz 30 från 1960.
90 år med fyra ringar
NSU Ro 80 blev 1967 den första tyska bilen att utses till ”Car of the Year”.
90 år med fyra ringar
Närbild av NSUs överladdade racerhoj på 500 cc.
90 år med fyra ringar
NSUs tvåcylindriga motorcykel på åtta hk betraktades som den då starkaste, snabbaste och dyraste av de tyska motorcyklarna.
90 år med fyra ringar
I augusti 1956 nådde Delphin III hastigheten 339 km/tim och blev därmed världens snabbaste motorcykel.
90 år med fyra ringar
Fotot i bakgrunden visar Gertrude Eisemann på en tvåhästars NSU-hoj. 1905 blev hon den första kvinnliga motorcyklisten att vinna långloppet Eisenach-Berlin-Eisenach med en medelhastighet på 42 km/tim.
Scroll to Top