Japansk "exportsuccé"

Japansk ”exportsuccé”

Den japanska bilindustrin tog sina första stapplande steg i början av 1900-talet. 1907 dök den första helt japanbyggda bensin­bilen Takuri upp, men de amerikanska och europeiska influenserna var tydliga. Mitsubishi Model A från 1917 byggde exempelvis på en samtida Fiat (och anses vara den första massproducerade bilen i Japan med hela 22 tillverkade). Några år senare, 1920, startade amerikanen William R. Gorham ett företag som senare kom att bli Nissan och som på 1930-talet började bygga bilar baserade på bland andra Austin Seven och Graham-Paige.

Bilen på frimärket, som kom ut 2004, är en Otomo. Kanske gavs märket ut för att fira företagets 80-årsdag? Otomo, som grundades 1924 för att kapitalisera på experimentbilen Ales byggd 1921, blev däremot inget långlivat märke. Den sista bilen tillverkades 1927 och 1928 var det dags för konkurs, framför allt på grund av konkurrensen från amerikanska Chevrolet och Ford, som vid den här tiden hade fabriker i Osaka respektive Yokohama.

Otomo var till en början utrustad med en luftkyld fyrcylindrig bensinmotor på 944 cc och gick att få antingen som en öppen tourer eller som en sedan i såväl två- som fyrsitsiga utföranden, liksom i form av en lätt lastbil. 1926 tillkom en vattenkyld 1,6-litersmotor.

På Toyotas bilmuseum, i närheten av Nagoya, finns ett renoverat exemplar av Otomo.

Under de tre aktiva åren hann företaget bygga cirka 300 fordon. De flesta kom att användas som taxi och lätta transportfordon.

Under perioden 1925–1936 byggdes cirka 12 000 japanska bilar, medan Chevrolet, Chrysler och Ford spottade ur sig nästan 210 000 fordon ur sina japanska fabriker. Jämför det med hur det ser ut idag. Om­vända världen.

Det sägs dock att Otomo var Japans första exportbil. Och nog är det värt att uppmärksamma så här nästan hundra år senare?

Rulla till toppen