Volvo 243? Javisst!

Att Volvex har något med Volvo att göra står väl klart? Företaget fanns under en period på 1970- och 1980-talen, men historien börjar redan 1927 med Automobilfirma F O Hallenberg i Skövde.

Vi fick ett brev till redaktionen med några negativ, alltså sådana som satt i kameror förr i tiden. Det var allt. Fotografierna visade sig föreställa två ombyggda Volvo och vilket företag de tillhört var ju tydligt. Nyfikenheten var väckt.

Volvo 243 L

Utan tvekan en Volvo 243 L – med vagnskadegaranti.

Volvo 243 L med vänner

I fint sällskap med en Volvo i 340-serien och en Tjorven.

Volvo 143

Detta måste vara en Volvo 143. Den användes för att transportera bilar till Volvex lackverkstad i Skövde.

Volvo 243 L – sidofönster

Detaljerna kring fönstret bakom B-stolpen imponerar.

Sidfönstret

Fint plåtjobb!

Volvo 143 – inredning

Känns inredningen igen?

Volvo 143 DL med kapell

Volvo 143 DL med kapell.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

Volvex i Skaraborg AB bildades 1 december 1970 då företagen Automobilfirma F O Hallenberg och Falbygdens Motorkompani gick samman och samtidigt tog över verksamheter i Mariestad, Skara och Tidaholm.

Automobilfirma F O Hallenberg började 1927 som underåterförsäljare till ett annat företag, men redan efter ett par år drog sig det senare ur med motiveringen ”det skall f-n sälja så’na där evighetsmaskiner som Volvo, ty dem byter ju kunderna aldrig ut!”
Den lilla bilhandlaren, som till en början sålde bilar i Skövde med omgivningar, hade snart växt till en koncern och växte vidare. Under 1970-talet utökade Volvex verksamheten till Dalarna och Blekinge.

Företagets huvudanläggning låg i Skövde där det bland annat fanns en lackverkstad – och in träder en ombyggd Volvo – inte att förväxla med diktsamlingen med samma namn av Göran Greider – eller egentligen flera.

En som känner till Volvex väl är Jan-Erik Isaksson i Mariestad. Han började som lärling på Volvex i mitten av 1970-talet. Han minns att Volvo hade synpunkter på namnet och att det efter en namn­förslagstävling bytte namn till Bilvex.
Jan-Erik hjälpte också redaktionen att hitta information om bilarna på bilderna. Han fick nämligen tag på den mycket sällsynta boken I backspegeln av Birger Berglund.

I boken framgår att bland andra Weiko Wahlroos, Herbert Kjellin och J-E Stenström, under ledning av Leif Ferm, byggde om ett antal bilar på företagets egen plåtverkstad, bland annat en Volvo 265 och en Volvo 243.

Pickupen med släpkärra på bilderna användes framför allt till att frakta bilar från företagets övriga anläggningar till företags enda lackverkstad i just Skövde. Bilen rattades oftast av Bengt ”Trocadero” Ringström.

Därmed är nyfikenheten stillad för denna gång.

Rulla till toppen