Sekundstrid i Midnattssolsrallyt

Tätstriden har varit hård under dagens sträckor av Midnattssolsrallyt och hetast duster har det varit mellan Per Göthberg som leder med sin Porsche 911 några sekunder före veteranen Lars-Ove Biffen Olsson i Opel Ascona 400.

Inför dagens etapp av Sveriges största historiska rally, Midnattssolsrallyt, var det danskt i topp genom Bo Burrum Andersen i Opel Kadett GT/E medan snabbe Kjell Fransson låg tvåa i sin Renault Alpine A 310. Andersen drog på sig transportprickar och föll snart bort ur tätstriden och Fransson körde allt vad de franska tygen höll. Dock bet det tyska stålet bättre under de sex sträckorna som körde väster och nordväst om Gelleråsen, Karlskoga. Veteranen Lars-Ove Biffen Olsson kör sitt 50:e år i rallysvängen utan att ha gjort uppehåll och visade att gammal var äldst genom att vara snabbast på flera av sträckorna med sin Opel Ascona 400. Per Göthberg hade också vässat klorna och svarade genom att köra stabilt och snabbt med sin Porsche 911 Carrera.

Lars-Ove ”Biffen” Olsson/Torbjörn Jönsson, Forshaga MC, Ope Ascona 400 ligger tvåa inför fredagens etapp av Midnattssolsrallyt

Saab är ett klassiskt märke i rallysvängen men det var länge sedan det var någon riktigt snabb med i Midnattssolsrallyt. Därför var det en och annan som höjde på ögonbrynen när Peter Friberg i en Saab 99 Turbo slog till med en tredje snabbast tid på eftermiddagens första sträcka. Han fortsatte sedan att prestera topptider under resten av dagen, men tidigare bekymmer med bilen gjorde att han låg riktigt långt ner i resultatlistan.

Inledande problem, men Friberg fick fart på turbosnurran under eftermiddagen.

En som körde riktigt fort var Mikael Wisti i Volvo 240 och han klättrade stadigt under dagen och slutade som trea totalt. Biffen Olsson gasade duktig och menade att han körde som om han var på flykt från ålderdomshemmet och hade några sekunder ledning inför sista sträckan. Dock hade Göthberg lagt på nya däck vilket tillsammans med ett kanonåk gjorde att han både var snabbast och klättrade upp i ledningen inför fredagens etapp.

Mikael Wisti Fagersta MK körde duktigt snabbt och klättrade till en tredjeplats under torsdagens etapp.

Den etappen inleds med en klassisk sträcka, delar av den var med redan i 1951 års Midnattssolsrally, därefter en publiksträcka inne på Gelleråsen innan rallyt drar sig söderut. Lunchuppehållet blir i Askersund och sedan vänder rallyt tillbaka till Gelleråsen igen. De avslutande sex sträckorna körs under lördagen med lunchuppehåll på Kägleborgsbanan. Målgången blir på Stora torget i Karlskoga under lördagseftermiddagen.

Stoffe Holmberg har varit föråkare under många Midnattssolsrallyn och är ett mycket uppskattat inslag av publiken. Köra brett och köra fort är hans specialitet.

Preliminär ställning Midnattssolsrallyt 2022 efter SS7

1 Per Göthberg, Eskilstuna MK, Porsche 911 Carrera, 35.23,3

2 Lars-Ove Biffen Olsson, Forshaga MC, Opel Ascona 400 +6,9 sekunder

3 Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo 244, +55,9 sekunder

Ingen förare ligger i ledningen ensam och Per Göthberg har bra uppbackning av sin kartläsare Andreas Swedberg och hela teamet som håller Porschen i skick.
50 år som rallyförare och fortfarande en av de snabbaste i Midnattssolsrallyt. Lars-Ove Biffen Olsson (till höger) och kartläsaren Torbjörn Jönsson kan hantera en bil i skogen.
Magnus Nordqvist leder klass 3 med sin BMC Cooper.
Rulla till toppen