På drygt 50 år har det hänt mycket, även kring bildäck. Vi tar en titt på vad tidningen Signalhornet skrev om bildäckens utveckling 1969.
Till bilens mest vitala delar hör utan tvivel däcken. Dess utveckling har gått snabbt framåt. Bilarna förändras ständigt och i samband därmed har bilfabrikanterna fordrat att däcken skall ha ett visst utseende. Även materialet har förbättrats ty slitstyrkan måste anpassas efter hastigheten. Ett exempel:
År 1926 beräknades ett däck ha en livslängd av 2 000 mil på dåtidens bilar. Samma däck skulle idag vara endast 1 000 mil på en modern bil. Ett modernt 15-tumsdäck, som beräknas ha 5 000–6 000 mils livslängd, skulle hålla 11 000 mil på en bil av 1926 års modell.
För att kunna följa däckets utveckling genom åren noterar vi här nedan några viktigare årtal med uppgifter:
1845 – R.W.Thomson patenterar ett lufttätt däck för fordon.
1888 – Dr J.B.Dunlop tillverkar luftfyllda däck med luft under övertryck.
1893 – Det första däcket med cordstomme.
1894 – Det första bildäcket.
1904 – Trådkantade däck med raka sidor. Däcken håller i genomsnitt 300 mil. Man börjar tillsätta sot för att öka slitstyrkan.
1907 – Den första avtagbara fälgen introduceras.
1908 – Slirsäkra vinkelformade däckmönster.
1920 – Däckcorden gummiimpregneras. Den genomsnittliga livslängden 1 600 mil.
1922 – Ballongdäcken lanseras.
1925 – 21-tumshjul.
1930 – Medellivslängden 2 500 mil. 19-tumshjul
1932 – Försök med slanglösa däck.
1933 – Experiment med syntetiska däck.
1935 – Snödäck.
1937 – Användning av konstsilkecord i personbilsdäck.
1942 – Slanglösa lastvagnsdäck utvecklas för krigsbruk. Allmän användning av syntetiskt gummi för att fylla krigsbehovet. Innerslangar av butyl införes.
1947 – Nylondäcken introduceras.
1948 – Superballongdäck.
1950 – 15-tumsdäck användes på de flesta nya bilar.
1954 – Slanglösa däck användes allmänt på 1955 års personbilar.
1955 – Slanglösa däck användes allmänt på 1956 års lastbilar.
1956 – 14-tums däck för 1957 års personbilar.