Det är torsdag morgon (inte måndag som väl är) och vi kikar återigen i ett tidigt nummer av Signalhornet. Denna gång i nummer 4 1969 som i sin tur blickar tillbaka på en artikel från 1929 då Svenska Morgonbladet skrev om Cord.
Ur Svenska morgonbladet, fredagen den 22 november 1929 hämtar vi följande lilla artikel:
Framhjulsdriven bil nyaste sensationen
Den nya Corden nu utsläppt i marknaden
Stor nyhet för bilmänniskornal Det skall konstrueras framhjulsdrivnabilar och de ha redan introucerats till Sverige av dir. Gunnar Philipson, som är övertygad om deras framtid. ”Cord” heter bilen.
Det är inte något experiment man här har att göra med, utan en i minsta detalj genomarbetad konstruktion, baserad på åtskilliga genialiska små uppfinningar som den mäktiga bilkoncernen, med Duesenberg och Miller i spetsen har patent på.
Den har ju sina fördelar denna framhjulsdrivna konstruktion – delarna ligga ju framme i ”fören” – men den har också sina nackdelar. Efterfrågan har nämligen redan blivit så stor på vagnen i Amerika att fabriken inte på långt när kan leverera allt vad som behövs. Dess tillverkning uppgår för närvarande till 60–70 vagnar om dagen, men det finns avsättning för dubbelt så många. Med tiden kommer dock fabrikens produktionsförmåga att höjas väsentligt. Det gäller nämligen att hålla försprånget, ty nästa år få vi nog göra bekantskap med ytterligare några framhjulsdrivna bilar. Corden försäljes i Sverige av Philipsons stora bilfirma.
(Se även annonsen å tidningens baksida)

Bonusinfo

Foto: National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images
Svenska Morgonbladet, ibland kallad Svenska Morr, grundades 1890 i Stockholm av Per Ollén som Sveriges första kristna dagstidning. Tidningen lades ner 1958.