I november 1969 uppmärksammade Signalhornet det faktum att ännu ett bilmärke gått i graven. Denna gång brittiska Riley.
Bilvärlden har i höst blivit ett märke fattigare. Denna gång är det gamla fina Riley som lägger ned sin tillverkning.
Redan år 1898 bildades den anrika fabriken av William Riley. De första åren tillverkades endast cyklar. Biltillverkningen startade år 1903 med en encylindrig vagn på 4,5 hkr. År 1907 hade Riley avtagbara stålekerhjul, en detalj som man för övrigt var först med.
Riley hade sina stora år under trettiotalet. Man koncentrerade sig då på tillverkning av sportiga bilar och de bilarna hade stora framgångar på Le Mans och Brooklandsbanorna. Största framgången hade Riley 9 Monaco som tillverkades under 30-talet. 1938 inköptes Rileyfabriken av Lord Nuffield, Morrisbilens skapare. När Nuffieldkoncernen år 1952 sammanslogs med Austin och BMC förlorade Riley sin sportiga karaktär och blev en sorts upptrimmad lyxupplaga av BMC-koncernens övriga modeller. Det enda yttre kännetecknet på Rileybilar av senare årgång är kylarmaskeringens karakteristiska form, som för övrigt hängt med sedan tidigt datum.
När nu märket läggs ned är det många engelsmän och kanske även andra som känner saknad och bitterhet över åtgärden.

Foto: Bill Brunell/National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images

Foto: The Print Collector/Getty Images
De två bilderna ovan ersätter de teckningar på respektive fordon som publicerades i Signalhornet – annonsbladet för automobilentusiaster.
Bonusinfo

Foto: Thomas Sjölund
I Classic Motor nummer 7 2019 skrev vi ganska uttömmande om Riley.