Ur Signalhornet 11-1969

Ur arkivet: Ytterligare ett bilmärke försvinner

I november 1969 uppmärksammade Signalhornet det faktum att ännu ett bilmärke gått i graven. Denna gång brittiska Riley.

Bilvärlden har i höst blivit ett märke fattigare. Denna gång är det gamla fina Riley som lägger ned sin tillverkning.

Redan år 1898 bildades den anrika fabriken av William Riley. De första åren tillverkades endast cyklar. Biltillverkningen startade år 1903 med en encylindrig vagn på 4,5 hkr. År 1907 hade Riley avtagbara stålekerhjul, en detalj som man för övrigt var först med.

Riley hade sina stora år under trettiotalet. Man koncentrerade sig då på tillverkning av sportiga bilar och de bilarna hade stora framgångar på Le Mans och Brooklandsbanorna. Största framgången hade Riley 9 Monaco som tillverkades under 30-talet. 1938 inköptes Rileyfabriken av Lord Nuffield, Morrisbilens skapare. När Nuffieldkoncernen år 1952 sammanslogs med Austin och BMC förlorade Riley sin sportiga karaktär och blev en sorts upptrimmad lyxupplaga av BMC-koncernens övriga modeller. Det enda yttre kännetecknet på Rileybilar av senare årgång är kylarmaskeringens karakteristiska form, som för övrigt hängt med sedan tidigt datum.

När nu märket läggs ned är det många engelsmän och kanske även andra som känner saknad och bitterhet över åtgärden.

Riley Sprite under ett rally i Wales 1937. Foto: Bill Brunell/National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images
Riley Sprite under ett rally i Wales 1937.
Foto: Bill Brunell/National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images
Riley Eight-90 Adelphi Saloon, cirka 1936. Ur boken An Album of Motor Cars utgiven av John Player & Sons i London. Foto: The Print Collector/Getty Images
Riley Eight-90 Adelphi Saloon, cirka 1936. Ur boken An Album of Motor Cars utgiven av John Player & Sons i London 1936.
Foto: The Print Collector/Getty Images

De två bilderna ovan ersätter de teckningar på respektive fordon som publicerades i Signalhornet – annonsbladet för automobilentusiaster.

Bonusinfo

Riley RME 1,5 1953 Foto: Thomas Sjölund
Riley RME 1,5 1953
Foto: Thomas Sjölund

I Classic Motor nummer 7 2019 skrev vi ganska uttömmande om Riley.

Rulla till toppen