Torsdag igen och dags att bläddra i tidiga nummer av vår tidning, den här gången Signalhornet nummer 8 1979.
Rubriken med ett frågetecken fångar vårt intresse. Varför ett frågetecken? Och i brödtexten är det fler frågetecken. Vi tar internet till hjälp för att få svar på de frågor som ställdes för 43 år sedan. Så här skrev de:
”Vi har fått låna några underbara bilder av Bosse Byman i Storvik. De kommer från ett Monte Carlo-rally från början av 1930-talet. Tyvärr vet ingen något om dessa bilder. Vilket år eller vilken plats bilderna är tagna på. Bilarna är inte svenskregistrerade, men troligen är platsen Sverige. Man startade rallyt i Sverige även för utländska ekipage. Kan det vara Malmö? På startskylten står det MAMK. Bilen på denna sida är en Nash som gör sig beredd för ett krävande lopp. Obs snökedjorna och de extra stora strålkastarna. Bilen är belgiskregistrerad.”


”Ovanstående vackra ekipage råkar tyvärr illa ut på den lilla bilden till höger (nu nedan). Vad är det för märke? Om någon vet det eller vet mer om detta arrangemang, så är red mycket tacksam för information.”

”Bilen nedan är en vacker Talbot, en högklassig vagn.”

”Mer bilder från Monte Carlo-rallyt. Till vänster (nu nedan) en Graham-Paige med besättningen i spänd förväntan inför äventyren.”

”En Bugatti är redo för start.”

”Nedan en Austro-Daimler? Att åka öppet ända ner till Monte Carlo på vintern. Det var friska gossar.”

”En stor Renault Coupe.”

Bonusinfo
1979 års redaktions första gissning att bilderna är tagna i början av 1930-talet stämmer bra. Däremot är Malmö helt fel.
1930 startade Monte Carlo-rallyt i bland annat Stockholm och Sundsvall. MAMK, som syns i startbanderollen på översta bilden, står för Medelpads Automobil- och Motorcykelklubb.
Det märke de efterfrågade på bil med startnummer 2 är alltså Hillman och de hade inte behövt sätta frågetecken efter Austro-Daimler på startnummer 49, för det är exakt vad som syns på bilden.
På internet går det att hitta det mesta och vi kan konstatera att alla de bilar som syns på bild startade i Sundsvall. Alla tog sig i mål, utom startnummer 124, en Renault som inte klarade tidsgränsen, alltså OTL (overtime limit).
Resultatlista (för ”våra” bilar):
- 126: Nash kördes av Georges Priguet (B), slutade på 25:e plats
- 2: Hillman kördes av Victor Bruce (GB), slutade på 21:a plats
- 66: Graham-Paige kördes av Ph. Steegh (FIA), slutade på 18:e plats
- 88: Talbot kördes av Lucy Shell (USA), slutade på 26:e plats (4:a i damklassen)
- 13: Bugatti kördes av Renée Friderich (F), slutade på 17:e plats (3:a i damklassen)
- 49: Austro-Daimler kördes av Robert von Mendelssohn (D), slutade på 40:e plats.
1930 verkar det inte ha medverkat någon svensk i rallyt.
