Uppdaterad: Nyöppnad guldgruva för Volvonördar

Det sägs att Olofströms bruk aldrig tackade nej till en förfrågan om metallbearbetning. Det avgjorde att bruket 1926 fick uppdraget att tillverka Volvos karosser, men det var inte dess första uppdrag för automobilindustrin.

Volvo Olofströmsverken har anor som går långt tillbaka i tiden, ända till 1732 då det hette Pertifors bruk. Ur ett fordonshistoriskt perspektiv finns det belägg för att företaget redan 1911 levererade produkter till fordonsindustrin– åtminstone om man ska tolka räkenskaperna rätt. Av dem framgår nämligen av ett styrelseprotokoll daterat den 15 december 1911 att ”Åtvidabergs Vagnfabriks AB inställt sina betalningar och erbjuder 50 procents ackord. Frågan om antagandet av detta erbjudande bordlades tillsvidare.” Även Vabis syns i räkenskaperna.

IMG_5451-webb

Ritning till Volvo Amazon daterad ...

IMG_5453-webb

... i november 1955.

IMG_5446-webb

Volvo PV-karossen återgiven in i minsta detalj.

IMG_5447-webb

Ska du originalrenovera en PV 444 är det så här det ska se ut.

IMG_5452-webb

Volvo Olofströmsverkens arkiv är extremt innehållsrikt.

IMG_5450-webb

Här får man en komplett bild av hur invigningen av Volvo Torslanda tedde sig.

IMG_5448-webb

Laxtallrik och kall kalkon. Fast på den tiden var det riktigt lax.

IMG_5444-webb

Åtvidabergs Vagnfabriks AB blev väl ingen succé, men det har sin plats i historien.

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Shadow

För fordonshistoriker blir det roligare från och med 1926 då de första ritningarna från Volvo dyker upp. Sedan dess har Olofströms bruk, sedermera Svenska Stålpressnings Aktiebolaget och till sist Volvo Olofströmsverken samlat på sig ritningar på allt från Volvo ÖV 4 till andra klassiska modeller som Volvo PV och Duett. Från början fanns fler än 70 000 ritningar av olika slag. Nu finns cirka 18 200 ritningar som gjorts tillgängliga för allmänheten. Bara för Volvo Amazon finns cirka 5 000 ritningar sparade.

Tillverkningen av Volvo PV-karosserna är synnerligen väl dokumenterade.

Volvo har naturligtvis haft tillgång till detta material under lång tid, men har inte arbetat aktivt med att katalogisera och sortera det. Arkivet har i princip varit tillgängligt, men det var Rysslands angrepp på Ukraina som fick saker att hända. Skyddsrum behövde iordningställas och därmed gick budet till Blekingearkivet att ta hand om ritningar, årsredovisningar och annan dokumentation från brukets nära 300-åriga historia.

För den som är nyfiken på att få veta vad som serverades när Volvo Torslanda-fabriken invigdes finns svar liksom vad orkestern under ledning av musikdirektör Bertil Driving (sic) framförde under densamma.

Om du är intresserad av att dyka djupare i detta spännande arkiv ska du kontakta den mycket trevliga och intresserade personalen på Blekingearkivet i Bräkne-Hoby.

Fler än 18 000 ritningar tar sin plats.
Scroll to Top